جنجال بر سر ویدیوهای رقص در مصر

[ad_1]

فرارو- ویدئوی کوتاهی از آیا یوسف، معلم 30 ساله دبستان که تلفن همراه خود را برمی‌دارد، نشان می‌دهد که او با روسری، شلوار و تاپ در حال رقصیدن و لبخند زدن با همکارانش است. در تصویر مشخص است که او در حال لذت بردن از سفر آبی در رود نیل است. با این حال، این ویدئو که از اوایل ماه جاری در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، جنجال به پا کرد.

به گزارش فرارو به نقل از الجزیره، برخی از منتقدان او را به نقض ارزش های جامعه متهم کردند و برخی دیگر همچنان با او همبستگی کردند. در سال های اخیر، مصر شاهد چندین مورد توهین به زنان در شبکه های اجتماعی بوده است و منتقدان خشمگین خواستار پاسخگویی او هستند. گروه های حقوق بشر نسبت به افزایش ظلم بر آزادی ها در این کشور شمال آفریقا از زمان روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور در سال 2014 هشدار داده اند.

جنجال بر سر ویدیوهای رقص در مصریوسف اخیراً در مصاحبه ای با یکی از شبکه های تلویزیونی خصوصی گفته است که از این سفر لذت برده و حرکت های او خودجوش و بدون برنامه بوده است. دوستان دیگرش در کنار او زیر نور خورشید می رقصیدند و برخی دستان خود را در هوا بلند کردند. با این حال، پس از پخش آنلاین ویدئو، برخی از افرادی که این ویدئو را تماشا کردند، به صراحت درباره رفتاری که نامناسب می‌دانستند، اظهار نظر کردند. یکی از کاربران توییتر معلم مصری را “خجالت زده” خواند و دیگری گفت: “او نمی داند چگونه یک زن متاهل می تواند با چهره بد برقصد.”

با این حال، در کشوری که 90 درصد از زنان 18 و 39 ساله در سال 2019 مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، کاربران بیشتری از معلمان مصری و همسالان آنها حمایت کردند.

در همین حال، وزارت آموزش و پرورش مصر این معلم را به کمیته انضباطی در منطقه دکاهلیه در شمال شرق قاهره ارجاع داد و در آنجا از کار خود در شهر منصوره اخراج شد. در بحبوحه اعتراضات، او این هفته به سر کار بازگشت.

نهاد ابوالقمسان، رئیس مرکز مصر حقوق زنان، از معلم زن دفاع کرد و به او پیشنهاد کار داد. القمسان با کنایه گفت: «تا زمانی که زن هنگام رقصیدن در عروسی خواهر یا پسرش یا در جشن تولد از قوانین صحیح رقص پیروی کند، ما از دادگاه در مورد قوانین صحیح رقص سؤال خواهیم کرد.

اینکه همسر یوسف نیز پس از تماشای این ویدئو از وی طلاق گرفت، واکنش خشم آلود سمیه الخشاب بازیگر مشهور مصری را در پی داشت. او گفت که این نشان دهنده معیارهای دوگانه است. او پرسید: “چرا مردان در مصر در کنار همسران خود نمی ایستند؟ بسیاری از زنان هنگام زندانی شدن در کنار همسران خود می ایستند یا اگر وضعیت من بدتر شود، شوهر خود را ترک نمی کنند.”

جنجال بر سر ویدیوهای رقص در مصر

یوسف به روزنامه الوطن مصر گفت که نمی‌داند چه کسی این ویدئو را در فضای مجازی منتشر کرده است، اما قول داد که علیه کسانی که به گفته او به خانه‌اش «آسیب رسانده‌اند» و «آسیب زده‌اند» اقدام قانونی کند.

این اولین مورد خجالت آنلاین نیست که باعث خشم عمومی در مصر شده است. دو مرد جوان در هفته گذشته پس از خودکشی یک دختر دانشجوی 17 ساله در ماه گذشته دستگیر شدند. گفته می شود این دختر پس از دیدن عکس دیجیتال ویرایش شده با خوردن سم خودکشی کرده است. گفته می شود پسران دستگیر شده پس از امتناع دختر از رابطه جنسی، از دختر باج می خواهند.

در ژوئیه سال گذشته، دادگاه قاهره پس از انتشار این ویدئو در تیک تاک، دو زن را به اتهام “بی اخلاقی” و “عفت عمومی” به شش و ده سال زندان محکوم کرد. او در میان ده ها تأثیرگذار رسانه های اجتماعی بود که در سال 2020 در مصر به اتهام “حمله به ارزش های جامعه” دستگیر شدند.

مصر از دیرباز به عنوان زادگاه رقص شکم در نظر گرفته شده است. با این حال، برخی از رقصندگان شکم و خوانندگان پاپ در سال های اخیر به دلیل محتوای آنلاین آثارشان مورد حمله قرار گرفته اند که منتقدان آن را “بسیار وسوسه انگیز” توصیف کردند.

مصر کاهش جمعیت رقصندگان بومی را تجربه کرده است، عمدتاً به این دلیل که این حرفه به طور تصاعدی رشد کرده است، زیرا در نیم قرن گذشته محافظه کارتر شده است و سرکوب گسترده آزادی را تجربه کرده است.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما