سه پیام از اولین رئیس بودجه



اولین لایحه بودجه یک دولت بزرگ روی میز مجلس گذاشته شد. طبق آمار، بودجه کل دولت در سال 1401 به 1372 هزار تومان رسید که نسبت به منبع بودجه عمومی امسال 7 درصد افزایش داشت. این نرخ رشد کمترین میزان از سال 2014، اولین سال بودجه دولت روحانی است. این نشان می دهد که دولت به طور کلی در سال اول محتاط است. این بودجه با هدف دستیابی به رشد 8 درصدی در سال آینده برنامه ریزی شده است. به گفته کارشناسان، لایحه بودجه سال آینده سه محور مهم دارد.

اولین موضوع که یک غافلگیری خبری هم بود، افزایش 2 ساله سن بازنشستگی بود. منابعی به مجمع جهانی اقتصاد گفتند که این کار با هدف کمک و حمایت از صندوق های بازنشستگی انجام شده است. دومین موردی که باید در نظر گرفت نحوه افزایش حداقل دستمزد و سایر حقوق کارمندان دولت است. بر اساس لایحه بودجه، حداقل سفارش کار با افزایش ۲۹ درصدی به ۴.۵ میلیون تومان رسیده است. افزایش 10 درصدی متوسط ​​حقوق پیگیری‌ها نشان می‌دهد که حقوق مردم کاهش نمی‌یابد، اما ممکن است برخی حقوق‌ها افزایش پیدا نکند. آنچه مهم است این است که نحوه توزیع ارز 4200 تومانی در بودجه سال آینده تغییر خواهد کرد. موضوعی که خبرگزاری ها از آن با عنوان حذف 4200 دلاری یاد می کنند اما تحقیقات «دنیای اقتصاد» نشان می دهد که توزیع دلار 4200 دلاری تغییر کرده و مستقیماً به تولیدکنندگان تعلق نمی گیرد و احتمالاً در قالب یارانه نقدی توزیع می شود. با این حال، منابع گفتند که برنامه خاصی برای تغییر روش توزیع مجدد اعلام نشده است.

افزایش 7 درصدی منابع

لایحه بودجه 1401 دیروز تقدیم مجلس شد. بر اساس لایحه بودجه 1401، بودجه عمومی دولت 1372 هزار میلیارد تومان است. البته این رقم مربوط به منابع عمومی است که همراه با درآمد انحصاری وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی 1500 هزار میلیارد تومان است. منابع عمومی در لایحه بودجه سال آینده نسبت به لایحه بودجه سال 1400 7 درصد افزایش داشته است، این در حالی است که افزودن 7 درصد به منابع بودجه عمومی کمترین میزان از سال 1393 است. منابع بیش از 10 درصد افزایش یافته است و طبق قانون بودجه امسال، منابع عمومی من حدود 100 درصد افزایش یافته است. با نگاهی به دولت های گذشته می توان فهمید که دولت ها معمولاً در اولین بودجه به مجلس، سیاست های توسعه ای را در دستور کار قرار نمی دهند. بودجه سالانه دارای دو بخش مخارج و منابع است که هر کدام به زیر گروه ها تقسیم می شوند.

افزایش ۶۲ درصدی مالیات

در لایحه بودجه سال 1401 مجموع درآمدهای جاری دولت که شامل 665 هزار میلیارد تومان است نسبت به سال 1400 46 درصد افزایش داشته است. درآمد مالیاتی دولت که بزرگترین جزء درآمد دولت است، تقریباً 527 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. 62 درصد نسبت به سال گذشته. این بدان معناست که درآمدهای مالیاتی سهم بیشتری از درآمد دولت را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. اما در این بین دولت از دو طریق به دست می آورد: انتقال دارایی های سرمایه ای و انتقال دارایی های مالی. تخصیص دارایی های سرمایه ای در لایحه بودجه سال آینده حدوداً 408 هزار میلیارد تومان با رشد بیش از 3 درصدی نسبت به قانون بودجه 1400 میلیاردی پیش بینی شده است که بیشترین مولفه واگذاری دارایی های سرمایه ای مربوط به فروش نفت است. البته انتقال و تولید دارایی های دولتی نیز در این بخش به حساب می آید. پیش بینی می شود فروش نفت در سال آینده از مرز 381 هزار میلیارد تومان عبور کند.

شایان ذکر است میزان صادرات نفت بر اساس فروش روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت 60 دلار و نرخ ارز 23 هزار تومان اعلام شده است. لایحه بودجه سال آینده نیز حاکی از آن است که در سال آینده دولت برای واگذاری شرکت های دولتی سرمایه گذاری می کند. اگرچه الزامات قانونی برای واگذاری این دارایی ها قابل پیش بینی است، اما میزان دقیق این نوع تامین مالی برآورد نشده است. این در حالی است که واگذاری دارایی های مالی در لایحه بودجه سال آینده نسبت به سال جاری 30 درصد کاهش می یابد. نقل و انتقال دارایی های مالی به معنای فروش اوراق مالی اسلامی، عرضه سهام دولت و انواع وام ها از جمله استقراض از صندوق توسعه ملی است. براساس لایحه بودجه 1401، فروش اوراق مالی اسلامی توسط دولت در سال آینده 86 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این در حالی است که این رقم در قانون بودجه امسال بیش از 132 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. کاهش قابل توجه فروش اوراق بهادار اسلامی در سال جاری به معنای عدم اتکای دولت جدید به این نوع منابع مالی است.

افزایش جزئی در هزینه های جاری

بخش مخارج بودجه نیز به سه زیربخش کلی تقسیم می شود که شامل هزینه های عملیاتی، اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی می شود. در لایحه بودجه سال آینده مقرر شده است 965 هزار میلیارد تومان برای هزینه های جاری دولت استفاده شود که نسبت به قانون بودجه سال 1400 حدود 5 درصد افزایش داشته است. برای صندوق های بازنشستگی شایان ذکر است هزینه های جاری دولت در سال 1400 نسبت به سال قبل بیش از 100 درصد افزایش یافته که هزینه های هنگفتی را برای دولت به همراه داشته است. با این حال، دستیابی به دارایی های سرمایه ای بسیار زیاد بوده و 43 درصد افزایش یافته است. این تملکات سرمایه ای در اصل همان بودجه عمرانی کشور است که در سال آینده 252 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در مقابل، هزینه های انتقال دارایی های مالی به منابع حاصل از تحصیل و تملک هر نوع دارایی مالی اشاره دارد. مثلاً مبلغی که برای تسویه حساب خزانه ای که سررسید است در نظر گرفته می شود. واگذاری کالاهای مالی در لایحه بودجه حدود 155 هزار تومان اعلام شده که نسبت به قانون سال جاری حدود 15 درصد کاهش داشته است.

افزایش سن بازنشستگی

طبق لایحه بودجه 1401، حداقل و حداکثر سن مستمری از سال آینده 2 سال افزایش می یابد. این موضوع را می توان یکی از مهم ترین تغییرات لایحه بودجه 1401 نسبت به بودجه جاری دانست. بر اساس این قانون حداقل و حداکثر سن بازنشستگی کلیه کارکنان زن و مرد به میزان سابقه خدمت در صندوق های سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می یابد. البته وزارت آموزش و پرورش مجاز است در صورت موافقت معلم، بازنشستگی معلمان را تا سن 65 سالگی به تعویق بیندازد. همچنین محاسبه مستمری در کلیه صندوق های بازنشستگی بر اساس میانگین حقوق در سه سال آخر استخدام خواهد بود.

افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان

یکی از بحث برانگیزترین و مهم ترین تغییرات بودجه سال آینده نسبت به امسال، تغییر حقوق کارمندان و بازنشستگان است. در لایحه بودجه 1400 حقوق کارکنان دولت از 5 تا 29 درصد تعیین شده است. اما حقوق افرادی که کمتر از میانگین درآمد دارند بیشتر از حقوق افرادی که بیش از متوسط ​​درآمد دارند افزایش می یابد و شکاف حقوق کاهش می یابد. این بدان معناست که دولت می خواهد شکاف دستمزد کارکنان خود را کاهش دهد. اما به طور کلی حقوق 10 درصد افزایش می یابد. حداقل دستمزد دریافتی کارکنان که سال گذشته 3.5 میلیون تومان بود، در سال آینده با 29 درصد افزایش به 4.5 میلیون تومان خواهد رسید. یعنی از سال آینده حداقل سفارش کار 4 میلیون و 500 هزار تومان است. اگرچه برخی رسانه‌ها از کاهش حقوق برخی افراد خبر می‌دهند، اما پیگیری «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که حقوق افرادی که بیش از ۳۷ میلیون دلار درآمد دارند ثابت می‌ماند و افرادی که کمتر از ۳۷ میلیون دلار درآمد دارند، رشد حقوق را معکوس می‌کند. قبلا، پیش از این.

تخصیص ارز مورد نظر خود را تنظیم کنید

سومین تغییر عمده در بودجه 1400 را می توان عدم تخصیص ارز 4200 تومانی به تولیدکنندگان دانست. در این راستا تاکید برنامه ها و سازمان های دولت و بودجه بر این بوده است که ارز 4200 تومانی به طور کامل حذف نشود و نحوه تخصیص در قالب دلار ارزان کنار گذاشته شود. این بدان معناست که دولت در سال آینده ارز ترجیحی برای واردکنندگان ارائه نخواهد کرد. اما نحوه تخصیص منابع ناشی از کنارگذاشتن تخصیص ارز ترجیحی در بودجه مشخص نشده است. برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه می گویند بهترین راه تامین این منابع پرداخت نقدی به فقرا است. این امر می تواند میزان یارانه نقدی پرداختی در سال آینده را افزایش دهد. پیگیری “دنیای اقتصادی” نشان می دهد که تفاوت های قابل مشاهده در هدف گذاری به مصرف کنندگان یا واردکنندگان اطلاع رسانی خواهد شد، اما روش ها و انواع آن هنوز مشخص نیست و بعداً گزارش خواهد شد. این نشان می دهد که یارانه نقدی می تواند در سال آینده افزایش یابد. البته در لایحه بودجه از حذف یارانه نقدی دهک های پردرآمد جامعه خبر داده شد که بخشی از هزینه های بودجه را نیز کاهش داد.

7 ابزار صورتحساب بودجه

به گفته کارشناسان سازمان برنامه، دولت در نظر دارد با 7 ابزار شاخص های کلان اقتصادی را تثبیت کند. اولین ابزار دولت در لایحه بودجه کاهش کسری ترازنامه عملیاتی از 464 هزار میلیارد تومان به 300 هزار میلیارد تومان است که می تواند کسری بودجه و نااطمینانی اقتصاد را کاهش دهد. کاهش خالص بدهی دولت از بازار سرمایه به منفی 40 هزار میلیارد تومان طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، ریسک بازارهای مالی را کاهش می دهد. افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی از 5.4 درصد به 6.9 درصد و کاهش رشد مخارج دولت از 104 درصد در بودجه امسال به 5 درصد در لایحه سال آینده دو عامل دیگری است که کسری بودجه سال آینده را کاهش می دهد. کاهش 5 واحدی درصد مالیات بر واحدهای تولیدی و کاهش 5 واحدی درصدی مالیات بر واحدهای شرکتی آسیب دیده ناشی از کرونا، حذف ارز ترجیحی و جایگزینی و جبران فاوت در مقابل یارانه ها، تلاش برای جلوگیری از هزینه های دولت در حوزه بانکی. نظام حذف تسهیلات الزامی است بخش خصوصی یکی دیگر از ابزارهای لایحه بودجه است.


این متن در لایحه بودجه 1401 سن بازنشستگی را افزایش می دهد

1- سنوات خدمت مستمری مستمری کلیه کارکنان زن و مرد دارای حداقل مدرک تحصیلی لیسانس معتبر در کلیه صندوق های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری ​​و سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می یابد.

. حداقل و حداکثر سن بازنشستگی برای کلیه کارکنان زن و مرد به ازای هر سال خدمت از محل اعتبارات سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می یابد. رأی قطعی هیأت رسیدگی به تخلفات اداری مستمری از این رأی مستثنی است.

3- محاسبه حقوق بازنشستگی در کلیه صندوق های بازنشستگی اعم از سازمان امنیت کشور، لشکری ​​و اجتماعی براساس میانگین حقوق در سه سال آخر استخدام خواهد بود.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم