صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – زومیت

[ad_1]

وزیر ارتباطات و انفورماتیک امروز ۱۹ آبان ماه به عنوان سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منصوب شد. به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات، عیسی زارع پور در این حکم صادق عباسی شاهکوه رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی منصوب شد. پیش از این مسئولیت تنظیم مقررات بر عهده حسین فلاح جوشقانی بود.

صادق عباسی شاهکوه دارای مدرک دکتری مهندسی مخابرات از دانشگاه بریستول انگلستان و مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مخابرات از دانشگاه صنعتی شریف است. از جمله سوابق و مسئولیت های طی 28 سال فعالیت می توان به «مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت»، «معاونت بررسی فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی»، «امور فنی و بین الملل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی»، «رئیس. دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات “و” رئیس پژوهشگاه فناوری ارتباطات.”

صادق عباسی شاهکوه

زارعور اسمرا مصطفی اشرف | وی همچنین به عنوان مشاور وزیر و رئیس دفتر این وزارتخانه منصوب شد. اشرف دارای مدرک کارشناسی مهندسی نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علامه طباطبایی است. وی بیش از 14 سال سابقه کار در سطوح مختلف تخصصی و مدیریتی را در کارنامه دارد. «مدیرکل دفتر حراست و تحقیقات و توسعه مرکز آمار قضایی و فناوری اطلاعات»، «معاون فناوری اطلاعات و مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «معاون حفاظت فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» شامل مسئولیت های مهم قبل از . است.

عملکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت دوازدهم

مقالات مرتبط:

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بازوی نظارتی بازار ICT است سلطنت دوازدهم در در مردادماه گزارشی از عملکرد و دستاوردها و چالش های حوزه فناوری اطلاعات در کشور منتشر کرد. بر اساس این گزارش، ضریب نفوذ اینترنت همراه در کشور از 62.66 درصد در سال 2017 به 19100 درصد و ضریب نفوذ اینترنت خانگی از 12.24 درصد در سال 2017 به 62.12 درصد افزایش یافته است. در واقع تعداد مشترکان اینترنت ثابت که در سال 2017 کمتر از 10 میلیون نفر بود، تا اواسط تابستان امسال به 10 میلیون و 600 هزار نفر رسید. ضریب نفوذ تلفن ثابت نیز طی چهار سال گذشته کاهش یافته و به 34 درصد رسیده است. تعداد مشترکان اینترنت پهن باند از 63 میلیون در سال 2017 به حدود 95 میلیون نفر افزایش یافت که نشان دهنده ضریب نفوذ 112 درصدی است.

رگولاتورها همچنین اعلام کردند که اینترنت 4G در کشور که در سال 2017 کمتر از 25000 کیلومتر جاده بود، در سال گذشته از بیش از 34000 کیلومتر گذشت. سطح دسترسی به خدمات ارتباطی روستایی (بیش از 20 خانوار) ​​در کشور که در سال 1396 تنها 45 درصد بوده است، در سال 1400 به 100 درصد رسیده است همچنین توسعه شبکه کابل فیبر نوری در سال جاری از 67479 کیلومتر به 71257 کیلومتر رسیده است. . بر اساس گزارش رگولاتوری، ظرفیت پهنای باند بین‌المللی از ۱۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۲۰۱۷ به ۵۴۸۹ گیگابیت بر ثانیه در خرداد ۱۴۰۰ افزایش یافت، همچنین ظرفیت شبکه انتقال کشور از ۱۰۴۱ به ۳۱۹۰۳ گیگابیت بر ثانیه و ظرفیت شبکه IP در کشور در خرداد ۱۴۰۰ به ۲۸۲۱۴ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافت.

دستاوردهای سازمان تنظیم مقررات در دوران ریاست جمهوری فلاح جوشقانی

سازمان تنظیم مقررات دستاوردهای خود در چهار سال گذشته را شرح داده است:

  • 2.5 برابر حجم بازار فناوری اطلاعات کشور در چهار سال با مصوبه شورای عالی فضای مجازی
  • دسترسی به خدمات ارتباطی برای تمامی روستاهای بالای 20 خانوار (39465 روستا)
  • با الزام اپراتورهای رومینگ، پوشش جاده ای و ریلی را افزایش دهید
  • حضور بازیگران جدید در حوزه های جدید مانند اپراتورهای پست خصوصی و ارتقای کیفیت خدمات در این بخش
  • کنترل تعرفه خدمات ارتباطی با نرخ تورم و افزایش نرخ در سایر بخش ها مقایسه می شود
  • افزایش تعداد سیستم های نظارتی و اطلاعاتی نظارتی و در نتیجه امکان نظارت مستقیم بر کیفیت خدمات ارتباطی
  • افزایش حق رأی مردم و در نتیجه توسعه رقابت در بازار با اجرای طرح‌های قابل حمل
  • بهبود روشی سیستماتیک و هوشمند برای کنترل بهتر و سریعتر تخلفات و برخوردها با کلاهبرداری و کنترل دقیق تداخل تلفن
  • قانونی بودن بازار با اجرای طرح‌های رجیستری (کنترل تسلیحات)، کنترل خدمات ارزش افزوده (مسدود کلاهبردار) و راه‌های مختلف دسترسی عمومی به اطلاعات مالکیت سیم‌کارت، استفاده از خدمات ارزش افزوده و . ..
  • اپراتورها به دلیل نظارت مستقیم و مستمر بر مقررات مربوط به انواع و راه های پاسخگویی به شکایات عمومی، به کاربران پاسخگوتر می شوند.
  • قابلیت کنترل دریافت پیامک های تبلیغاتی

حداقل در دولت های 11 و 12، تنظیم کننده ها تمایلی به تغییر نرخ های ارتباطی مانند اینترنت و نرخ زمین ندارند. رگولاتوری اعلام کرده است که نرخ خدمات ارتباطی با وجود تورم قابل توجه سالانه و افزایش نرخ در بخش‌های مختلف بازار کنترل می‌شود و این خدمات برای معلولان و تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار با استفاده از روش حمایت جایگزین قابل ارائه است. اجرای طرح های ثبت نام تلفن همراه، کنترل خدمات ارزش افزوده و متنوع سازی روش های دسترسی به اطلاعات مالکیت سیم کارت از دیگر دستاوردهای این سازمان است.

برخی از سیستم ها و اقدامات نظارتی برای تسهیل دسترسی به خدمات ارتباطی در سال های اخیر شامل موارد زیر است:

  • برای اطلاعات سیستم ir.xdslplus را باز کنید هزینه خدمات مشتری و ارائه دهنده اینترنت در زمین و ثبت نام مجموعه ای از خدمات را دریافت کنید
  • راه اندازی سامانه نت نت پلاس برای نظارت و ارزیابی کیفیت خدمات اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت ثابت
  • دادن کد دستوری برای صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه های مشتری
  • برای احراز هویت دقیق کاربر، هنگام خرید یا فعال کردن سیم کارت، رمز OTP را یک بار دنبال کنید

اقدامات نظارتی برای تنظیم بازار

سازمان گفت برای توسعه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، چهار مسئله را حل کرده است:

  • مقررات و نرخ ها برای تنظیم بازار
  • از فعالان بازار حمایت کنید
  • ایجاد فضای رقابتی منصفانه
  • تسهیل و تسریع ارائه دهندگان خدمات برای فعالان اقتصادی
مقالات مرتبط:

این سازمان خاطرنشان کرد که دولت در مجموع کمتر از 8 درصد از بخش ارتباطات را در اختیار دارد و برای اقدامات بیشتر بسته است، به عنوان مثال، سهم قابل توجهی از منابع علمی از جمله کابل های مسی و باندهای فرکانسی را ندارد. رگولاتوری در خصوص حمایت فعالان بازار ICT دولتی نیز گفت: در شرایط نوسانات ارزی و تحریم های شدید 70 درصد هزینه اپراتورها ارزی است اما درآمد آنها ریالی است. علاوه بر این، شورای عالی فضای مجازی با این موضوع موافق است که هزینه ارتباطات در سبد خانوار از 2.5 درصد بیشتر نشود، در حالی که سرمایه گذاری های کوچکی در این مناطق از کشور انجام می شود. این عوامل نظارتی منجر به توسعه استراتژی هایی برای جبران هزینه های اپراتور شد تا آنها مجبور به فروش نباشند.

رگولاتوری با استفاده از اهرم تعرفه در آذرماه 1395 انشعاب داخلی و بین المللی اپراتورهای خدمات ارتباطی را تصویب کرد که هدف از این اقدام تامین نیازهای شبکه های ملی اطلاعات و اعمال سرعت ها و نرخ های مختلف بود. برای تحقق این امر، سازمان فناوری اطلاعات و شرکت‌های مخابراتی با همکاری شرکت زیرساخت، شرایطی را فراهم می‌کنند که تردد در داخل شرکت مخابرات برای همه اپراتورها جدا از ترافیک بین‌المللی این شرکت‌ها قابل دسترسی باشد.

این سازمان گفت که رویکرد تعرفه مناسب است تنظیم بازار برای تسهیل مقررات در مناطقی که فضای رقابتی وجود دارد و فقط محدوده فعالیت اپراتورها را تعیین می کند (به عنوان مثال، تعیین سطح تعرفه برای خدمات برای جلوگیری از هزینه ها و آزادسازی سقف های تعرفه برای تشکیل قیمت های متناسب با تقاضای بازار).

مراحل سازمانی برای توسعه اینترنت باقی مانده است

یکی دیگر از اقدامات نظارتی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ایجاد و توسعه 1.5 میلیون پورت اینترنت پرسرعت ثابت در کشور برای پوشش 80 درصدی است. با تصویب «تعیین اولین تعرفه ترافیک داخلی» در بهمن ماه ۱۳۹۵، رگولاتوری سقف نرخ دیتای داخلی را نیز به ۵۰ درصد سقف تعرفه بین‌المللی افزایش داد. یکی دیگر از اقدامات مهم در این زمینه، تصویب نرخ یک سوم برای استفاده از پیام رسان های داخلی است. با تصویب این مصوبه در شورای عالی فضای مجازی در آبان ماه 1396، سقف نرخ کاربر نهایی برای پیام رسان های قانونی داخلی یک سوم نرخ بین المللی تعیین شد.

سازمان تنظیم مقررات، بزرگترین چالش ها را انحصار شرکت های مخابراتی ایران در شبکه های دسترسی و انتقال و رفتارهای ضدرقابتی عنوان کرد. این سازمان راه حل های زیر را برای رفع این چالش پیشنهاد کرده است:

راهبردهای سازمانی برای حذف انحصارهای مخابراتی

یکی دیگر از چالش های مهم این سازمان عدم سرمایه گذاری شرکت های ICT در بخش پهنای باند است. رگولاتورها همچنین پیشنهاداتی را برای به چالش کشیدن افزایش هزینه های ارزی اعمال شده توسط تحریم های ایالات متحده ارائه کرده اند، از جمله الزام اپراتورها به بهینه سازی توان صنعتی و تولید داخلی، ارائه حمایت های تعرفه ای برای اپراتورها و سازندگان تجهیزات داخلی یا تولیدکنندگان محتوا و آزمایشات. برای تامین ارز .. مساعدت وزارت صمت و بانک مرکزی. برخی از چالش های رگولاتوری سیزدهم دولت را چالش هایی همچون «عدم تمایل شرکت ها برای ورود به بازار سرمایه»، «انحصار صدا و سیما در باند فرکانسی 700 تا 800»، «زمینه اجرای رگولاتوری» می دانند. تایید کمیسیون، “تغییر نرخ” “و سیاست گذاری برای 3500 باند، در راستای توسعه فناوری 5G است.

[ad_2]

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما