فرمول جدید قیمت خودرو به نفع مردم است


خبرگزاری تسنیم: رئیس هیئت رقابت از فرمول جدید شورا برای قیمت گذاری خودرو دفاع کرد و گفت: مطمئن هستیم این دستورالعمل ها به نفع مصرف کنندگان است. تصورات غلط در مورد این فرمول، به هر حال نظر سازمان بازرسی نیز در هیئت مطرح می شود، اما تصمیم نهایی با هیئت مسابقات است.

رضا سیوا:

* (با اشاره به این سوال که چرا این مصوبه چند ماه پیش که بازار خودرو دچار تلاطم شده بود، تصویب نشد؟): از اردیبهشت 99 مجدداً وارد بحث تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو شدیم و در آن زمان تصمیم گرفتیم اعمال کنیم. همان فرمول قبلی و به روز رسانی تورم پرتفوی.

* لازم به ذکر است که از بهمن ماه سال 98 تا اردیبهشت 1378 بررسی قیمت خودرو در کارخانه صورت نگرفت و با ورود مجدد شورای رقابت به میدان، سردرگمی های زیادی در مورد قیمت خودرو به وجود آمد. . اما از اردیبهشت 99 توانستیم قیمت خودرو را مدیریت کنیم.

* تولیدکنندگان در شرایط انحصاری برای نقض در نهایت حقوق مصرف کننده سوء استفاده نکنند.

* (تاکید می کند که ما معتقدیم دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو به نفع مصرف کنندگان است): ما در این دستورالعمل همان قیمت را تعیین کرده ایم. البته برای از بین بردن انحصار در بازار خودرو باید به سمت رقابت پذیری حرکت کرد و برای تحقق این امر باید سازمان صنعت و توسعه اقدامات لازم را انجام دهد. ناگفته نماند که هیأت رقابت مسئولیت تنظیم وضعیت فعلی بازار خودرو را بر عهده ندارد، اما باید واحد نظارت به این موضوع ورود کند.

* اکنون علاوه بر ایرانیان خودرو و سایپا، خودروسازان دیگری نیز وارد عرصه تولید شده اند و با افزایش تولید در آینده می توان حداقل در برخی خودروها بازار رقابتی ایجاد کرد.

* (در مورد ضمانت اجرای مصوبه جدید شورای رقابت): در فرمول جدید ضریبی به نام هلندی وجود دارد که میزان عرضه به بازار است. در آیین نامه جدید علاوه بر اینکه تولیدکنندگان باید به هدف افزایش تولید تا 50 درصد برسند، عرضه محصولات نیز محاسبه شده است. بنابراین اگر خودروسازی با افزایش تولید، عرضه را افزایش دهد، ضریب کامل را می گیرد و می تواند قیمت را افزایش دهد. البته اگر خودروسازان نتوانند تولید و عرضه را افزایش دهند، قیمت کاهش می یابد.

* برخلاف فرمول قبلی که همچنان در مورد برخی خودروهای اقتصادی صدق می کند، معیارهایی را برای افزایش تولید در نظر گرفته ایم تا قیمت خودروساز را افزایش دهیم. البته باید بگوییم که در فرمول جدید به دنبال افزایش خاصی در قیمت خودرو نیستیم، در گذشته تغییرات قیمت بر اساس تورم انجام می شد که معمولا هر سه ماه یکبار محاسبه می شود، اما در فرمول جدید، قیمت تغییرات تحت تأثیر عوامل دیگر افزایش تولید و عرضه است.

* (توجه داشته باشید که حتی در فرمول جدید افزایش قیمت ممکن است کمتر از نرخ تورم باشد): متاسفانه برخی فرمول را به دقت مطالعه نمی کنند. دلیلی وجود ندارد که مجوز افزایش قیمت در این فرمول حتی از فرمول قبلی بالاتر باشد. در برخی موارد حتی افزایش قیمت ها کمتر از تورم است.

*شورای رقابت به دلیل افزایش 25 درصدی قیمت خودرو در سه ماهه اخیر، شاخص تورم را حذف کرده است، بنابراین افزایش قیمت متناسب با تورم نیست و تابعی از تولید و عرضه است.

* ما وظایف قانونی را انجام می دهیم و در صورت لزوم قطعنامه را تغییر می دهیم. شورا باید خودش تصمیم بگیرد. ما در هیات مدیره حتما موضوع سازمان بازرسی را مطرح خواهیم کرد و اعضا نظر خود را اعلام خواهند کرد اما به هر حال مصوبه هیات مدیره معتبر است و معتقدیم این فرمول اشتباه گرفته شده است و موضوع آزادی نیست. در کل افزایش یافت


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم