پایان حزب افغانستان در ایران; از متن به لبه

[ad_1]

برترین ها: این متن خلاصه‌ای از گزارشی است از هشتگ «پایان مهمانی» که در یک سایت فارسی زبان منتشر شده است.

گفت و گوی 50 دقیقه ای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با طلوع نیوز افغانستان واکنش های زیادی را به همراه داشت. برخی او را نماینده سیاسی یک کشور نمی دانند و سعی می کنند با ایجاد هشتگ پایان مهمانی و درخواست از مهاجران افغانستانی مقیم ایران به وطن خود پاسخ دهند. گروه دیگری هشتگ نژادپرست نامیده می شود.

مردم افغانستان

مهرداد درویش پور، جامعه شناس و استاد دانشگاه ملارد سوئد، درباره هشتگ «پایان مهمانی» گفت: «کلمه مهمان «به دهه‌ها قبل برمی‌گردد، حتی در جامعه‌ی غربی؛ این کلمه برای پناهجویان و پناهندگانی که دارای چنین شرایطی هستند صدق نمی‌کند. به دلایل سیاسی یا در نتیجه جنگ‌های داخلی یا خارجی از کشور فرار کردند. در سال‌های گذشته، کارگران مهاجری که به کشورهای غربی می‌رفتند «کارگر مهمان» نامیده می‌شدند. این عبارت اکنون به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا بسیاری از این کارگران به طور موقت این کار را نمی‌کنند. اقامت در آن کشورها؛ زندگی جدید در آن جغرافیا.

فرزندان آنها در آنجا به دنیا آمدند و حتی در آنجا مردند. بتدریج مشخص شد که سخنان مهمانان برای اشاره به این افراد عاقلانه نبوده است. زیرا نمی توان از افرادی که برای همیشه مهاجرت کرده اند دعوت کرد. حتی کلمه مهاجر هم اکنون در برخی کشورها مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا می تواند هویت فرد را در لحظه از موقعیت قبلی (هنگام ورود به کشور جدید) تحت تاثیر قرار دهد.

مردم افغانستان

او با استناد به این مقدمه تاریخی کلمه مهمان، می گوید که این تعریف برای افغانستان، یک سلسله ایرانی الاصل (که بسیاری مانند ظریف به اشتباه آن را «افغان» واحد پول افغانستان می نامند، کاملاً نادرست است. دلایل برای این .. کلمه مهمان به این تعریف اشاره دارد که فرد مورد نظر باید دیر یا زود به کشور خود بازگردد. در حالی که در عصر جهانی شدن میلیون ها نفر در سراسر جهان نقل مکان می کنند و کار و تحصیل می کنند یا در کودکی در آنجا بزرگ می شوند و زندگی را تشکیل می دهند و در آنجا دفن می شوند.

مهرداد درویش پور به طور ویژه به تبعیض های فراوان علیه افغان ها در زمینه حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: از سخت ترین شرایط برای اشتغال، مسکن و مایحتاج زندگی برخوردار شوید.

مردم افغانستان

ماجرای رفتار شهرداری اصفهان در چند سال گذشته برای ایجاد امنیت و تامین رفاه بازدیدکنندگان از ورود افغان ها به پارک طبره را باید به خاطر بسپارید. بسیاری از جنایات و تجاوزهای هولناکی که در ایران اتفاق افتاده است، به سرعت انگشت اتهام را به سوی جامعه افغانستان نشانه می رود. آیا تاکنون جنایات یک فرد یا گروه ایرانی را در کشور به نام همه ایرانیان شنیده اید؟ اما انتقال گناه و مسئولیت جمعی برای جنایات مربوط به افغان ها یک پدیده رایج است که نمونه ای از تعمیم نژادپرستانه است.

آقای درویش پور با تاکید بر اینکه استفاده از هشتگ برای پایان دادن به عروسی واقعاً نژادپرستانه است، خاطرنشان کرد: این رفتار در حوزه «نژادپرستی مدرن» است که به عنوان مثال بیگانه هراسی، ضد مهاجرت و ضد پناهندگی است.

ماجرای هشتگ مهمانی چیست؟

مردم افغانستان

این کاربر در توییتی که سپس حذف شد و از مهاجران افغانستانی مقیم ایران عذرخواهی کرد نوشت: برادران و خواهران عزیز افغان لطفا به خانه های خود بروید.

کاربر دیگری که با این هشتگ موافق بود در توییت قبلی خود نوشت: برادران و خواهران افغان ما در کشور خود با بحران اقتصادی و بیکاری شدید مواجه هستند. لطفا برو خونه

تعداد هشتگ های با این مضمون محدود است، اما برخلاف هشتگ هایی که حضور افغان ها در ایران را نقد و دفاع می کنند، در حال افزایش است.

علی عبدی، فعال سیاسی ایرانی که مدت‌ها از آمریکا در افغانستان زندگی و کار می‌کند، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: افغان‌ها را در وضعیتی مشابه ایرانی‌ها نبینید. معمولا چشم و گوش.

مردم افغانستان

کاربران افغان توئیتر نیز به زحمات مهاجران افغانستانی در ایران اشاره کردند و نوشتند: ما هستیم و مهاجرت ما عایدی ندارد، اما برای شما فقط به تقویت زیرساخت های شهر شما منجر می شود، چه برسد به اینکه دستمزد هم بخورید. گاهی #پایان_پارتی” .

مردم افغانستان

مهاجرت افغان ها به ایران و مشکل معیشتی مشکل جدیدی نیست اما تاکنون راه حلی برای حل این مشکل وجود ندارد. امیدوارم به زودی برنامه ای برای این موضوع اندیشیده شود.

[ad_2]

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما