چهار دلیل اصلی افزایش قیمت

[ad_1]

فرارو- بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار از افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال گذشته برنج درجه یک 55 درصد، شیرینی خشک 64 درصد، ماهی 77 درصد، شیر 42 درصد، ماست 64 درصد، پنیر 69 درصد. تخم مرغ 46 درصد، شکر 66 درصد، 70 درصد شکر و 85 درصد رب گوجه گران تر.

به گزارش فرارو، وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی، تورم سه ماهه پایانی سال 1400 را پیش بینی کرد. فرارو وی گفت: برآوردها نشان می دهد که سال 1400 را با تورم 42 تا 45 به پایان خواهیم رساند. در آذرماه نرخ تورم به 43.4 رسید اما در سه ماه پایانی سال تورم به 42 درصد کاهش یا به 45 درصد خواهد رسید.

وی افزود: البته هر دو به انتظارات تورمی بستگی دارد. یعنی با توجه به اینکه ارز 4200 تومانی حذف نشده و تا پایان سال وجود دارد و به سال آینده موکول شده است، عاملی کلیدی که می تواند باعث شود تورم در سه ماهه آخر به 45 یا 42 درصد برسد. . امسال بحث انتظارات تورمی است.

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر روند تورم در سال 1401 بر اساس کلیات لایحه بودجه 1401 گفت: اگر این انتظارات تورمی در سال 1400 ثابت بماند و روند مذاکرات تکمیل شود و هیچ غافلگیری نداشته باشیم، انتظارات تورمی بعدی. سال تورم نتیجه عوامل اساسی خواهد بود. یعنی نتیجه نحوه مدیریت حذف ارز 4200 تومان و همچنین مذاکره بر سر کسری بودجه و منابع درآمدی دولت است.

چهار دلیل اصلی برای افزایش قیمت ثابت؛  چرا باید غازان بخریم؟چرا این چیزها همیشه گران هستند؟
علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی است گفتگو با فرارو وی با توجه به اینکه افزایش قیمت در بازار کالاها ناشی از افزایش قیمت دلار و افزایش تورم بوده است، گفت: تورم ناشی از مردم طی سالیان گذشته مانند گذشته اتفاق نیفتاده است و نیازهای ضروری مردم در حال افزایش است.

وی افزود: به دلیل اینکه تورم اعلامی از سوی دولت رسمی بیش از 50 درصد است، از ابتدای سال تاکنون قیمت ها به شدت افزایش یافته است، در حالی که قیمت کالاهای معمولی مانند برنج، حبوبات، روغن، شکر، چای، گوشت، مرغ و… و غیره روز به روز متورم می شوند، این و قیمت هر روز افزایش می یابد، علاوه بر افزایش تورم و قیمت دلار که عامل اصلی افزایش شدید قیمت است، مشکل دیگری نیز وجود دارد که باید نیز در نظر گرفته شود.

قنبری گفت: بنابراین در ابتدا باید قیمت دلار را مدیریت و کنترل کرد و رشد تورمی را مهار کرد که در کوتاه مدت تنها از طریق افزایش برجام و رفع تحریم ها امکان پذیر نیست، بنابراین دولت باید مذاکره کند. ” حضور در وین می تواند برجام را احیا کند، در غیر این صورت همچنان با تورم و قیمت های بالاتر مواجه خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اتخاذ سیاست غلط در افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز بسیار موثر است، افزود: دوم اینکه این سیاست اشتباه باعث افزایش قیمت می شود که در این زمینه به عنوان مثال ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی تامین می شود. ، مواد اولیه و دارو، یعنی کالاها حتی در صورت افزایش قیمت دلار برای مردم ارزان تر شوند، اما در عمل ناکارآمد به نظر می رسند، بنابراین اگر ادامه پیدا کند، وضعیت فعلی است. درمان نخواهد شد..

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت، سیستم توزیع بسیار سنتی کالا است که بسیار معیوب است، این سیستم توزیع باعث می شود کالاها به درستی و با قیمت مناسب از این لحاظ به دست مصرف کنندگان نرسد. برای این کار دلالان برای افزایش قیمت کالاها را خریداری می‌کنند یا کالاها را در انحصار عرضه می‌کنند که گران هستند، بنابراین اصلاح این سیستم و مکانیزه کردن آن یکی از اقداماتی است که می‌تواند شرایط بازار را بهبود بخشد.

قنبری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نظارت بر بازار کالا به دلیل تسهیلات دولتی امکان پذیر نیست و در صورت عدم مکانیزه شدن و به روز نشدن سیستم توزیع بر اساس استانداردها، باز هم کالاها به درستی به دست مصرف کنندگان نمی رسد و برای کنترل کالا، کالاها همچنان به خوبی به دست مصرف کنندگان می رسند. بازار، این باید انجام شود.” دولت باید در این زمینه جدی باشد و همه ارکان دولت باید در این زمینه هماهنگی داشته باشند وگرنه وضعیت بازار تغییر نمی کند.

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما