چه کسی با درخواست معلم مخالفت می کند؟

[ad_1]

معلمان پس از یک دهه انتظار باید با تغییری در ساختار حقوق و دستمزد مواجه شوند که از یک سو امنیت شغلی را برای یکی از مهم ترین اصناف کشور به ارمغان می آورد و از سوی دیگر می تواند اهرم قدرتی برای بیشتر شدن باشد. تقویت ساختار و کیفیت آموزش دولتی. اما بعد از همه این مطالبات، معلمان اکنون در نیمه راه اجرای یک طرح مهم هستند.

به گزارش شرق، طرح رتبه بندی معلمان که در اسناد بالادستی مانند سند تحول آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده است، نزدیک به یک دهه است که از اتاق ها به اتاق های دولت و مجلس منتقل شده است. . قابل دسترس نیست اکنون همزمان با تصویب این طرح، نارضایتی جامعه فرهنگیان بار دیگر افزایش یافت، زیرا طرح مترقی مانند طرح قبلی نبود. بر اساس طرح رتبه بندی، معلمان باید حداقل 80 درصد حقوق یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه دولتی با همین سمت را دریافت کنند. اما آنچه مجلس اعلام کرده کمتر از این است. همین اتفاق باعث شد بسیاری از معلمان در شهرهای مختلف ایران از تهران و قم و شیراز گرفته تا یزد، ایذه، یاسوج و شوش تجمع و اعتراض کنند. معلمان معترض از ابتدای هفته جاری یعنی شنبه 20 آذرماه از تدریس خودداری کردند و در روزهای بعد تجمع کردند. راهپیمایان با سردادن شعارهایی مانند «آموزش و پرورش تعطیل است، مجلس به فکر پول است»، «اجرای برابری حق مسلم ماست».

او معلمی بود که درگیر سیاست و بازی بود

محمدرضا نیک نژاد، معلم و فعال صنفی معتقد است که این اقدام زیر پا گذاشتن وعده های مسئولان است: «عمل زیر پا گذاشتن وعده های دولت و مجلس است، معلمان ما درگیر سیاست بازی می شوند. لایحه خدمات کشوری که توسط دولت خاتمی به دولت بعدی تحویل شد، محمود احمدی نژاد می خواست این لایحه را لغو کند که در سال های 84 و 85 تحصن های مشابهی انجام شد. البته دولت این کار را کرد. لایحه را در نهایت لغو نکردند، اما آنقدر له شدند که هیچ کدام باقی نماند. بسیاری از وزارتخانه ها جدا هستند و وزارتخانه های درآمدزا با عناوین دیگری حقوق کارمندان خود را می دهند اما من فیش حقوقی 18 ساله را دیدم – کارمند قدیمی مترو که حقوقش 14 میلیون تومان بود که لیسانس داشت هشت و نیم میلیون جریمه یعنی حدود شش میلیون.»

وی ادامه داد: جلسات متوالی با رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاونت آموزش و پرورش و امور بشردوستانه و جلسات مختلف اکنون باطل و باطل شده است، چه تعداد آمدند و رفتند تا طرح رتبه بندی تصویب شد، اما روحانی مانند دولت خاتمی، اجرای آن را به دولت بعدی منتقل کرد، رئیس جمهور می خواست صورتحساب را پس بدهد، اما هیاهو متوقف شد، وی با اشاره به یکی از مهم ترین آن ها، گفت: «الان همان بلایی که قانون کارمندان کشوری داشت را به همراه دارد». بخش‌هایی از این لایحه باید 80 درصد دوستانشان در دانشگاه باشند.اما آنها همین بند را تصویب کرده‌اند زیرا همه معلمان را با پایین‌ترین رتبه استاد دانشگاه که مربی دانشگاه است مقایسه می‌کنند. همه با هم جمع شوند.”

بودجه جدید شوخی با معلمان است

ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه و کارشناس آموزش و پرورش بودجه جدید را شوخی با معلمان عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش فقط 13 درصد بودجه را افزایش می دهد یعنی شوخی با فرهنگیان، 13 درصد عدد قابل مذاکره نیست، مصوبه مصوب. بودجه با بودجه عملکردی بسیار متفاوت است، در سال 99 بیش از 110 درصد بودجه را گرفتیم، اما هنوز یک سال بعد نتوانستیم پاداش معلم و فارغ التحصیلی را پرداخت کنیم، حال چگونه می توانیم با این مبلغ و بودجه به این طرح خدماتی برسیم. سال هاست که مشکلات مزمن در این زمینه وجود دارد، به ویژه در شرایطی که آموزش هزینه های اجتناب ناپذیری دارد که آن هم به حقوق و دستمزد مربوط می شود. ارقام شبه قانونی. «در چنین شرایطی پولی برای کیفیت.”

سحرخیز همچنین با اشاره به موضوع آموزش باکیفیت گفت: تبعیض مثبت، برابری، جلوگیری از طبقه بندی آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی باید هدف این وزارتخانه باشد، اما این حوزه همواره در پرداخت حقوق معلمان دخیل خواهد بود. برای بیش از ده سال هیچ به اصطلاح سرانه ای برای مدارس دولتی پرداخت نمی شد. در نتیجه، مدیر مجبور شد از جیب والدینش کمک بگیرد. اگر به جیب اولیا نرسد مدارس تعطیل می شود و افت تحصیلی را تجربه می کنیم. مشکل آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد انسان ساز که بودجه آن هزینه ای برای دولت نیست بلکه سرمایه گذاری برای آینده است، دغدغه دولت نیست. خط فقر در کشور ما 12 میلیون است و درآمد معلمان تا هفت میلیون به زور. چگونه می توان از این معلم انتظار داشت؟

این شماره طبقه درخواستی معلم است

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان گفت: این مطالبات برای امروز و دیروز نیست: در 9 ماه گذشته که تجمعات معلمان زیاد بود، این گروه فریاد می زدند که دو خواسته خاص دارند. موضوع اول اجرای طرح رتبه بندی معلمان شاغل و دوم همسان سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان است. خواسته ها البته فقط امروز و دیروز نیست و سال هاست که معلمان با دولت های مختلف در میان گذاشته اند. پس از برآورده نشدن خواسته‌های معلمان، معلمان اعتراضی جدی‌تر از قبل به راه انداختند. اعتراضات سه روزه در اولین روز هفته شنبه و یکشنبه در مدارس برگزار شد و روز گذشته معلمان در حدود 100 شهر ایران از ساعت 10 صبح تا 12 شب تجمع کردند.

وی با اشاره به حاشیه ها گفت: تجمع واقعا آرام بود و اتفاق بدی نیفتاد. درست در یکی از تجمعات تهران، تلفن همراه یکی از معلمان توسط نیروهای امنیتی گرفته شد که پس از مکالمه رئیس پلیس راهپیمایی با ماموران امنیتی حاضر در منطقه، به پایان رسید.

حبیبی این ارقام را تنها مبنای مطالبات معلمان دانست و گفت: مشکل این است که مجلس بودجه لازم برای اجرای طرح رتبه بندی را تامین نمی کند، رقم هدف ما 25 میلیون است اما مجلس از دوازده و نیم میلیون در سال صحبت می کند. شش ماه.در این صورت افزایش می‌یابد. حقوق سال آینده بسیار کم خواهد بود و مبلغ دریافتی ربطی به مطالبات معلمان ندارد. این حداقل مقدار بهینه است. حداقل تعداد، نه عددی که واقعاً سزاوار آن هستند.” چنارانی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش و پرورش نیز در این جلسه حضور یافت و قول داد که خواسته هایش برآورده شود و قول داد تمام تلاش خود را برای اجرای این طرح طبق طرح قبلی انجام دهد و بودجه کافی برای آموزش و پرورش فراهم کند. البته واقعیت این است که لایحه هنوز ثبت نشده است که نشان می دهد خود او هنوز موافقت نکرده است، اما باید دید نتیجه چه خواهد شد.»

حبیبی راه مقابله با این معضل را نه رفتار امنیتی بلکه مبارزه با فساد می‌داند: «دولت می‌گوید مشکل ناشی از تحریم‌هاست. می‌دانید که فقط معلمان نیستند که ابراز نارضایتی می‌کنند، کارگران، پرستاران، رانندگان و بسیاری از اصناف دیگر. راه حل، رفتار امنیتی نیست، بلکه مبارزه سیستماتیک با فساد است.

آیا هیئت با کمیسیون آموزش ناسازگار است؟

در آخرین ساعات روز گذشته خبر جدیدی از مجلس منتشر شد. بر اساس این گزارش، منادی رئیس کمیسیون آموزش گفت: درصد افزایش حقوق به 45 تا 75 درصد تغییر کرده است که در متن قبلی 10 تا 53 درصد بود. به گفته وی، در متن قبلی برای هر رتبه معلم، دانشیار و استادیار سهمیه محدودی شامل 10 درصد تعیین شده بود. وی پیش از این از توافق بودجه 60 هزار میلیارد دلاری برای اجرای طرح رتبه بندی خبر داده بود. اما تک تک اظهارات این منادی، قالیباف به عنوان رئیس مجلس، سخنان او را به شدت تکذیب کرده است.

این رد آنقدر قوی شد که برخی گمانه زنی ها مبنی بر افزایش اختلاف بین کمیسیون آموزش و هیئت رئیسه مجلس در ماه های اخیر افزایش یافت. به همین دلیل انتظار می‌رود این اظهارنظر از سوی قالیباف تکذیب شود. همه اینها کمبود بودجه برای معلمانی است که قرار است آموزش و پرورش نسل آینده کشور باشند، کمبود بودجه در وزارت آموزش و پرورش در سال های اخیر مشکلات زیادی را در زمینه آموزش ایجاد کرده است.

طبقه بندی مدارس دولتی در دو سال گذشته در مواجهه با همه گیری کرونا محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در جایی که دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی می‌توانند با استفاده از کلاس‌های مدرسه جبران‌شده دوران سخت آموزش الکترونیکی را پشت سر بگذارند، دانش‌آموزان مدارس دولتی با انواع مشکلات تحصیلی، کسری بودجه هزار میلیاردی، چگونگی برآورده شدن مطالبات جامعه فرهنگی مواجه هستند. . در شرایطی که معلمان به صراحت بیان کرده اند، اگر طرح به درستی اجرا نشود، تجمعات و جلسات را ادامه می دهند.

[ad_2]

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما