چگونه “ترکیه” سقوط کرد؟

[ad_1]

فرارو-محمد مهدی حاتمی; ترکیه یکی از اولین مقاصد مهاجران ایرانی است: کسانی که به خود این کشور نقل مکان می کنند و کسانی که ترکیه را سکوی پرتابی می دانند که می تواند نقطه فرود این کشورهای اروپایی باشد. اما همانطور که انتظار می رفت، این رویا به یک کابوس تبدیل شد.

به گزارش فرارو، «دیده بان مهاجرت ایران» مدتی است که وضعیت و آمار مهاجران ایرانی در جهان را رصد می کند و بر اساس 1400 گزارش مهاجرتی منتشر شده توسط این آژانس، جمعیت ایرانیان مهاجر در ترکیه در سال 2020 بیشتر خواهد بود. . نسبت به سال 1990. پس از میلاد، چهار برابر شده است.

ترکیه، خانه سوم ایران

بر اساس این گزارش، تعداد مهاجران دارای تابعیت ایرانی در ترکیه بر اساس سال اقامت در سال 2019 نسبت به سال 2018 دو برابر و در سال 2018 نسبت به سال 2017 دو برابر شده است. بر اساس این گزارش، در سال 2019 حدود 42000 مهاجر ایرانی هستند. تابعیت وارد ترکیه شده است. این در حالی است که این رقم در سال 1395 حدود 15 هزار و 500 نفر بوده است.

اما نکته جالب این است که ترکیه به عنوان اولین پایگاه مهاجرت ایرانیان و نه مقصد نهایی دیده می شود، زیرا تا سال 2019 حدود 18000 ایرانی ترکیه را ترک خواهند کرد. بنابراین، یکی از شبهات ممکن است روند دشوار مهاجرت به کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا باشد که ایرانیان را مجبور می کند ابتدا به ترکیه بروند و چند سال بعد به کشورهای دیگر بروند.

آمار دقیقی از تعداد مهاجران ایرانی در کشورهای مختلف جهان وجود ندارد، اما داده های آماری نشان می دهد که هم اکنون حداقل 700 هزار ایرانی در ترکیه زندگی می کنند. در این راستا شاید ترکیه بعد از آمریکا بیشترین تعداد مهاجر ایرانی را داشته باشد و به این ترتیب بعد از مناطق اصلی ایران و آمریکا، ترکیه سومین کشور ایران است.

از سوی دیگر، جایگاه ترکیه در بین ایرانیان به دلایلی قویتر از سایر کشورهای همسایه است و در سالهای اخیر این کشور به نوعی پناهگاه اقتصادی ایرانیان تبدیل شده است. بانک‌های ترکیه برای ایرانی‌ها حساب ارزی باز می‌کنند، خرید ریالی (حتی با کارت‌های بانکی ایرانی) در ترکیه قابل انجام است، در حالی که دولت ترکیه در سال‌های اخیر به طور مداوم با آمریکا برای اعمال تحریم‌های جامع همکاری کرده است. اقتصاد ایران کوچک شده است. بنابراین قطعا راه فرار اقتصادی حتی برای دولت ایران است.

حدود دو سال پیش، دولت ترکیه میزان سرمایه‌گذاری خصوصی برای خرید ملک در این کشور را که مجوز اقامت و پاسپورت ترکیه را به همراه می‌آورد، به ۲۵۰ هزار دلار کاهش داد و این شروع رقابت برای ایرانی‌های متقاضی تابعیت دوگانه بود. ..

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت ترکیه نشان می دهد که در این زمان ایرانیان قطعا جزو سه کشور اول هستند که بیشترین خرید ملک را در ترکیه داشته اند.

دنیا دیگر امیدی به اقتصاد ترکیه ندارد

با این حال، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه روزهای خوش در حریم اقتصادی ایران ممکن است به پایان برسد. همین چند ماه پیش، مودیز رتبه اعتباری ترکیه را به B1، که کمتر از برخی از کشورهای آفریقایی است، تأیید کرد. بنابراین، به گفته این موسسه معتبر، چشم انداز اقتصادی ترکیه در حال حاضر در مقوله های اقتصادی مانند کنیا و اردن قرار دارد.

با این حال، مودیز تنها موسسه رتبه بندی اعتباری نیست که عملکرد بهتری از ترکیه دارد. همین چند روز پیش، رتبه بندی اس اند پی گلوبال نیز چشم انداز اقتصادی ترکیه را کاهش داد. پیش از این، Fitch Ratings رتبه اعتباری ترکیه را کاهش داد و در نتیجه چشم انداز اقتصادی آینده این کشور را تیره کرد.

بنابراین، طبق گزارش استاندارد اند پورز، رتبه اعتباری ترکیه اکنون B + و چشم انداز اقتصادی این کشور “منفی” است. به گفته فیچ، شاخص‌ها BB- و «منفی» و طبق مودیز، B2 و «منفی» هستند.

اگر بخواهیم این اصطلاحات خاص را به قالبی همه جانبه ترجمه کنیم، آینده اقتصاد ترکیه اکنون تاریک تر از آینده اقتصادی کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، عمان یا آفریقای دیوانه است. اما چگونه

سایت Trading Economics تمامی این شاخص ها را در مجموع امتیازات از صفر تا 100 طبقه بندی کرده و رتبه اعتباری هر کشور را مشخص می کند. کشورهایی که رتبه اعتباری بالاتری دارند معمولاً آینده اقتصادی روشن تری دارند و سرمایه گذاران بیشتری تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در آن کشورها دارند.

امتیاز سایت در مورد اقتصاد ترکیه 35 از 100 است که مشابه امتیاز اقتصادی کشوری مانند آلبانی یا تانزانیا است. کشورهایی مانند اردن (36) یا سنگال (37) بالاتر از ترکیه و گرجستان (45) یا جمهوری آذربایجان (48) نیز از ترکیه پیشرفته تر هستند.

ناگفته نماند که نام ایران در این فهرست وجود ندارد، زیرا ایران کشوری منزوی در اقتصاد جهانی است. از سوی دیگر، کشورهایی مانند آلمان، هلند، سوئیس، دانمارک یا کانادا نمره کامل (100) و ایالات متحده امتیاز تقریبا کامل (98) را دریافت می کنند.

روزنامه برمی‌گرداند: چرا ترکیه اینقدر شبیه ایران است؟

اما سرنوشت کشوری که ایرانیان آن را پناهگاه اقتصادی می دانند چه شد؟ اقتصاد ترکیه در طول سه دهه گذشته واقعاً رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده است، تا اینکه چند سال پیش، سیا ترکیه را به تنها کشور توسعه‌یافته خارج از غرب و شرق آسیا تبدیل کرد.

با این حال، ترکیه در حال حاضر با تهدیدات اقتصادی، عمدتاً به دلیل این شکل از توسعه اقتصادی، مواجه است. نرخ پس‌انداز در ترکیه بسیار پایین است و اقتصاد این کشور به شدت به سرمایه‌گذاری خارجی در مقیاس بزرگ وابسته است.

این امر باعث شده است که شرکت های دولتی و خصوصی ترکیه بدهی های هنگفتی به ویژه ارز خارجی داشته باشند. بنابراین، هرچه ارزش لیر ترکیه در برابر ارز خارجی کمتر باشد، بدهی شرکت های دولتی و خصوصی ترکیه سنگین تر و بدهی بیشتر می شود. (در زمان نگارش این مقاله، نرخ تبدیل هر دلار آمریکا برای هر لیر ترکیه نزدیک به 14 است.)

آیا اروپا و آمریکا اردوغان را خراب کردند؟

اما علت این وضعیت چه می تواند باشد؟ از منظر اقتصادی، داستان تقریباً روشن است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اصرار داشت که نرخ بهره در اقتصاد ترکیه باید پایین باشد (در واقع او به سنت های اسلامی استناد می کند و نرخ بهره را معادل “ربا” می داند).

اما در اقتصادی با نرخ تورم بیش از 20 درصد، نرخ بهره کمتر از آن است، یعنی ارزش پول ملی کاهش یافته است و همین اتفاق می افتد. بنابراین، علیرغم سیاست ارزی دولت اردوغان، نرخ مبادله لیر ترکیه در برابر دلار در سال های اخیر به طور پیوسته در حال کاهش بوده است.

اما البته دلیل سیاسی دارد. سیاست های توسعه طلبانه ترکیه در لیبی و مدیترانه شرقی و همچنین احتمال برخورد ترکیه با رقیب دیرینه یونان، اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا را به دلیل تحریم های ترکیه بر این کشور واداشت تا تحریم های اقتصادی علیه این کشور اعمال کنند. فاصله از روسیه . ، اقتصاد ترکیه را تحریم کرده است.

علاوه بر همه اینها، شیوع کرونا یکی از ارکان اصلی اقتصاد ترکیه یعنی بخش گردشگری را فلج کرده است و این شوک بزرگی برای اقتصاد است که با تزریق دلارهای خارجی جان سالم به در برده است.

معلوم نیست در ترکیه چه اتفاقی می افتد. با این حال، برای کشوری که به رشد اقتصادی عادت کرده و طی دو دهه گذشته سیل های ارزی را تجربه کرده است، ممکن است آشفتگی فعلی فقط در اقتصاد نباشد.

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما