بورس به بهمن سرد لبخند می زند

[ad_1]

معاملات بورس تهران در ابتدای هفته دوم بهمن ماه با رشد 2.4 درصدی شاخص کل به پایان رسید. این روند صعودی مصادف با این واقعیت است که سهامداران خرد در حال انصراف از فروش هستند و اگرچه در معاملات روز شنبه شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد خریداران واقعی نبودیم، اما بازیگران خالص خرید سهام در بازار سهام برای دومین روز مثبت بودند. در یک ردیف. افزایش قیمت جهانی نفت و خوش‌بینی بازار سهام به پنج مصوبه حمایتی دولت از مهم‌ترین عوامل افزایش دماسنج تالار شیشه‌ای اصلی است.

به گزارش دنیای اقتصاد، معاملات در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای هفته دوم بهمن ماه آغاز و در رنگ سبز به پایان رسید. شاخص کل امروز ۴.۲۱ درصد رشد کرد و دوباره به مرکز ابر کانال ۱.۲ میلیون واحدی رسید. سهام‌های با ارزش پایین‌تر نیز در روز شنبه خود را نشان دادند و نماگر همگنی را 20 درصد افزایش دادند. روند صعودی در حالی رخ داد که سهامداران کوچک از فروش منصرف شدند و اگرچه شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد خریداران واقعی در معاملات نبودیم، خرید خالص بازیگران بازار سهام برای دومین روز متوالی مثبت بود. افزایش خوشایند قیمت جهانی نفت در هفته گذشته و البته افزایش خوش‌بینی بازار سهام با شعارهای حمایتی دولت و پنج مصوبه معاون اول رئیس‌جمهور برای حمایت از بازار سرمایه که در آخرین روز از بازار سرمایه خبرساز شد. هفته از جمله مهمترین عوامل حداکثر نرخ رشد روزانه باید با یک ماه همراه باشد.

سهامداران Sweets com

دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بالاترین نرخ رشد روزانه خود را از دی ماه تاکنون تجربه کرد و با افزایش 2.41 درصدی به محدوده یک میلیون و 258 هزار واحد رسید. روز شنبه همه گروه‌های بورسی با رشد شاخص‌های صنعت همراه شدند و بررسی‌ها نشان داد که ۹۲ درصد از سهام معامله‌شده در بورس تهران در محدوده سبز تبلو معامله می‌شوند. این سبزی مهیج و بزرگ زمانی رخ داد که در سومین روز از بهمن ماه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با عقب نشینی بیش از 20 درصدی از سقف جدید (شاخص یک میلیون و 575 هزار واحد در 6 شهریورماه) وارد فاز نزولی شده است. برای اولین بار در سال جاری و نرخ کاهش قیمت ها در 6 بهمن از مرز 23 درصد گذشت اما از روز چهارشنبه پس از گفتگوی پرشور رئیس جمهور در صداوسیما و اعلام 5 مصوبه از سوی مطلعان، معاون اول رئیس جمهور در راستای حمایت از در بازار سرمایه، روند تغییر کرده و اکنون دو روز متوالی قیمت ها در حال افزایش است. باید دید آیا بورس می تواند این صعود را تا ورود به فاز ( صعودی ) که حدود 1.5 میلیون سوپر کانال است ادامه دهد یا دوباره شاهد رشد موقتی در بازار هستیم؟

رفتار بازار به رفتار دولت بستگی دارد

به این ترتیب به نظر می رسد رشد بورس تهران در دو روز کاری اخیر ناشی از افزایش خوش بینی نسبت به حمایت دولت باشد. صحبت از تأثیر چنین حمایتی بر احیای بازار سهام، موضوع این گزارش نیست. سهام (اعم از صعودی یا نزولی) بر تک تک حرف‌ها و اخبار سیاست‌گذاران اقتصادی و سیاسی یک کشور تأثیر می‌گذارد، رفتار سهامداران به‌ویژه سرمایه‌گذاران کم‌تجربه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند بدون توجیه اساسی، استراتژی معاملاتی این دسته از معامله‌گران را تغییر دهد. شاهد این ماجرا صف فروش بیش از 300 میلیارد تومانی بورس تهران در معاملات اواسط هفته گذشته را به صف خرید بیش از 500 میلیارد تومانی از بورس دیروز تغییر می دهد. تغییرات قابل توجه نشان می دهد که سهامداران بیش از مولفه ها و تحلیل های اساسی شرایط به اظهارات و رفتار سیاست گذاران توجه دارند و بر این اساس تصمیمات خود را تغییر می دهند که نشان از حساسیت بالای بازار به حرف ها و البته دارد. ، یک تصمیم غیر حرفه ای

خطای نمایه سازی بهمن

روز شنبه با نزدیک شدن به دهه فجر، فعالانی از شاخص سازی صحبت می کردند. برخی بر این باورند که با نزدیک شدن به دوران پیروزی انقلاب اسلامی، سیاستگذاران در تلاش هستند تا چهره بازار عمومی را سبز کنند. این مهم روز گذشته در میان فعالان تالار شیشه ای در گروه ها و شبکه های اجتماعی نیز شنیده شد. اما آیا این ادعا قابل تایید است؟ همانطور که مشخص است بورس اوراق بهادار تهران به دلیل اشتباهات محاسباتی در برآورد شاخص کل همواره با مشکلات شاخص سازی مواجه بوده است و این مختص امروز و دیروز نیست. جایی که با رشد یک سهم بازار که اگرچه مقدار کمی است اما به دلیل ارزش بالای بازار، نقش مهمی در تعیین ارزش کل بازار دارد، در روزهای منفی شاخص کل سبز می شود و بالعکس. با این حال، همانطور که دیروز مشاهده شد، همراه با شاخص کل، نماگر همگن نماینده سهام های کوچکتر صعودی بازار بوده و 25 درصد افزایش یافته است. در حالی که در کل بازار رنگ سبز برنده است و به استثنای چند کسری نمادهای اصلی و صنعت بورس با رشد قیمت همراه هستند. با این تفسیر شاید نتوان به سیاستگذاران در ایام منتهی به دهه فجر انگ زد و به نظر می رسد تنها واکنش سبز کارگزاران بورس به توافقی حمایتی و گسترده تر از تصور سود شرکت ها و صنعت، برخی از مفاد بودجه است. لایحه 1401. ممکن است نگرانی سهامداران در مورد اصول و سودهایی که در ماه های اخیر به نفع شرکت بوده است، جالب تر باشد.

اونجا تو بورس هست؟

نگاهی به فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جمعه، تاثیر بالای نمادهای بزرگ کالایی را نشان می دهد. خلاصه ای از رشد روزانه صنعت نشان می دهد که پس از رشد بیش از 40 درصدی چندین صنعت تک سهامی، خودروسازان، کارخانه ها، پتروشیمی ها و فلزات به ترتیب سهامداران را با سود بیش از 30 درصد سوق دادند. رشد هر یک از این گروه ها اما با اخبار و تحلیل های مختلف قابل توجیه است.

این در حالی است که شرکت های زیرمجموعه پتروشیمی با افزایش خریداران و بعضاً صف های طولانی در سمت خرید همراه هستند. به این ترتیب شاخص این صنعت (محصولات شیمیایی) دیروز با رشد 3.26 درصدی همراه بود. خبر تعیین سقف قیمت سوخت و خوراک پتروشیمی ها در تفاهم نامه اعلام شده از سوی معاون اول رئیس جمهور برای حمایت از بازار سرمایه یکی از مهم ترین دلایل افزایش توجه به سهام پتروشیمی است. جایی که شرکت ها در گزارش های میان مدت نیز سود خوبی در پاییز گزارش کردند و به نظر می رسد نگرانی های بازار سهام در مورد تصمیمات ناگهانی را کاهش می دهند، خود را نشان می دهند. پالایشگاه هایی که دیروز به طور متوسط ​​3.94 درصد افزایش یافتند، هفته گذشته نیز تحت تأثیر افزایش قیمت جهانی نفت قرار گرفتند. جایی که قیمت نفت برنت از مرز 90 دلار در هر بشکه عبور می کند و کارشناسان نیز از چشم انداز افزایش قیمت در این بازار صحبت می کنند. لازم به ذکر است که عمده فعالیت شرکت پالایشی تبدیل نفت خام دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش به مشتقات نفتی مانند بنزین، نفت کوره و سایر فرآورده ها پس از انجام عملیات و پالایش مختلف است. از این رو سود پالایشگاه با قیمت نفت رابطه مستقیم دارد. در واقع تفاوت قیمت نفت خام و بشکه فرآورده های مشابه یا فرآورده های نفتی به نام کراک اسپرد، تأثیر مستقیمی بر افزایش سود شرکت های پالایشی دارد، موضوعی که در کانون توجه بورسیه های فعلی قرار دارد.

خودروسازان نیز روز گذشته میانگین افزایش قیمت 3.97 درصدی را تجربه کردند. این افزایش قیمت را می توان ناشی از اخبار مثبت برجامی دانست که دیروز به بازار مخابره شد. کره جنوبی و ایران در نظر دارند ماه آینده یک نشست کاری در سئول برگزار کنند تا راه های حل و فصل اختلافات چند ساله خود بر سر دارایی های مسدود شده تهران تحت تحریم های ایالات متحده را بررسی کنند. در همین حال وزارت صمت با ارسال نامه ای از آزادسازی منابع ارزی ایران در بانک عراق برای واردات مواد غذایی و دارویی خبر داد.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما