حقوق چقدر باید افزایش یابد؟

[ad_1]

فرارو- در حالی که قرار است در بودجه سال آینده حقوق کارگران به صورت مرحله‌ای افزایش یابد، بسیاری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند برنامه دولت برای افزایش تنها 10 درصدی حقوق کارکنان، با چنین افزایش‌هایی توجه به تورم 55 درصدی که رسما اعلام شده است، چیزی نیست و دو برابر خواهد شد. مشکلات معیشتی مردم

به گزارش فرارو، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت به جای افزایش غیرواقعی حقوق، قدرت خرید مردم را افزایش می دهد. این روش بهتر از افزایش 20 درصدی حقوق و افزایش 30 درصدی تورم است. حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:

دولت سیاست نئولیبرالی بانک جهانی را اجرا می کند / دستمزدها باید حداقل 40 درصد افزایش یابدمقاومت دولت در برابر افزایش دستمزد مربوطه

حسین راغفر، اقتصاددان نهادگرا گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه سیاست پرهیز از دستمزد دولت در سال های آینده ادامه سیاست های نئولیبرالی دولت های مختلف ایران است، گفت: چنین سیاستی نئولیبرال است.

وی افزود: دولت فقط می‌خواهد مخارج را کنترل کند و این استدلال که با افزایش حداقل دستمزد کارگران و کارمندان در سال آینده تورم به طور نامحدود افزایش نمی‌یابد نادرست است، زیرا امسال حداقل دستمزد وجود دارد و فقط افزایش می‌یابد. حدود 20 درصد.” در حال حاضر تورم کل به بالای 55 درصد و تورم کالاها به حدود 75 درصد رسیده است، بنابراین این موضوع انحرافی از سوی دولت است.

راغفر با تاکید بر اینکه در سال آینده باید حداقل 40 درصد حقوق وی افزایش یابد تا بخشی از قدرت خرید مردم را به دست بیاورد، گفت: به دلیل اشتباه دولت در تعیین این حقوق در سال جاری است و تنها 900 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه سراسری جوان و بیشتر هستند. بیش از 3000 پزشک مهاجرت کرده اند، بنابراین اکنون مهاجرت نخبگان کشور چالش بزرگی است و در صورت ادامه این وضعیت، کشور از نخبگان و متخصصان خالی می شود. دولت برنامه ای برای اصلاح این وضعیت ندارد.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه به جرأت می توان گفت نظام دستمزدی در ایران در طول یک قرن گذشته عامل اصلی مهاجرت نخبگان به خارج از کشور بوده است، افزود: سال هاست که ظلم دستمزدی در کشور ادامه دارد. سازمان برنامه و بودجه و دولت های مختلف.» سازمان برنامه و بودجه همچنین برنامه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را که برای کشورهای در حال توسعه دیکته شده است، اجرا می کند، زیرا بر اساس آموزه های این دو سازمان بین المللی، تنها راه کنترل تورم در کشورهای در حال توسعه، سرکوب است. دستمزد.

وی ادامه داد: این سیاستی است که کشورهای توسعه یافته برای جذب نخبگان کشورهای در حال توسعه مانند ایران برنامه ریزی کرده اند، از این رو این طرح سال هاست که به دلیل شرایط نابرابر دستمزد و شرایط بد کاری بیش از هزاران نخبه اجرا می شود. به قول دانشگاه های برتر ایران مهاجرت کردند و با پول جمع آوری افراد نخبه برای کشورهای غربی، این سیاست وحشتناکی است که دهه هاست ادامه دارد و هر روز بر شدت آن افزوده می شود.

راغفر سپس گفت: اگر دولت بخواهد حداقل دستمزد را فقط 10 درصد افزایش دهد، مشکلات معیشتی کارگران را در سال های آینده افزایش می دهد. و برای کنترل تورم، اگر بخش عمده ای از اقتصاد ایران اصلا مالیات نمی پردازد، سال گذشته سود خالص 20 شرکت بزرگ دولتی و خصوصی حدود 250 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که دولت باید مالیات و یارانه انرژی می پرداخت. برای این شرکت برای دریافت.

وی گفت: اما دولت این کار را نمی کند و در ازای افزایش نرخ ارز از جیب مردم، هزینه خود را می پردازد، در حالی که در کشورهای دیگر مالیات تنها منبع درآمد دولت است و دولت مالیات می پردازد. . کشور خود را باز کند، اما در ایران مالیات مناسبی برای ثروتمندان وجود ندارد و پایه مالیاتی مهمی مانند مالیات بر ثروت، مالیات بر درآمد، مالیات معاملات سوداگرانه و غیره وجود ندارد.

راغفر افزود: تا زمانی که سیاست های نئولیبرالی در دولت دنبال شود، وضعیت معیشتی اقشار متوسط ​​و پایین رو به بهبودی نخواهد رفت چرا که افراد ثروتمند و متنفذ همچنان با قلدری و حکومت از مالیات فرار می کنند. قدرت آن به کارمندان و کارگران می رسد و با سیاست هایی که در پیش می گیرد، مردم را بیش از هر زمان دیگری فقیرتر می کند.

[ad_2]

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما