دوستان ایرانی فقط شما آقای تورم

[ad_1]

روزنامه همشهری: در این روزهایی که مشکلات معیشتی کاملا احساس می شود، روزهایی را بخوانید که مردم با جهش بزرگ تورم و مشکلات اقتصادی مواجه شدند.

علیرضا احمدی: سال 95 یکی از سخت ترین سال های اقتصاد ایران در دهه 70 بود. سالی که تورم به شدت جهش کرد و قیمت دلار همراه با نرخ تورم حرکت کرد، در مسیر رکوردشکنی قرار گرفت و این موضوع آرامش روانی مردم را برهم زد و مشکلات معیشتی مردم به معضل بزرگ کشور تبدیل شد. ; تورمی که اقتصاد و مردم این کشور تجربه کرده اند، نه پیش از این اتفاق افتاده و نه تکرار خواهد شد.

دوستان ایرانی فقط شما آقای تورم

کاهش قیمت نفت و عدم تعادل در درآمد دولت و مخارج ارزی منجر به افزایش قیمت در بازار عمومی مصرف شد و افزایش قیمت برخی از کالاها مانند سیب زمینی تاثیرات روانی خاصی بر افکار عمومی گذاشت و اعتراضات مردمی در برخی نقاط به همراه داشت. . مانند اسلامشهر در استان تهران، صبح روز 15 فروردین پس از افزایش کرایه مینی‌بوس قفل شد.

اقتصاد کشور در سال دوم دولت دوم شرایط خاصی داشت. تورم داخلی از یک سو و فشارها و تحریم های آمریکا از سوی دیگر بر وضعیت ایران تأثیر می گذارد. در چنین شرایطی، برنامه «پنج سال اول توسعه کشور» بر اساس ارزیابی با موفقیت نسبی به پایان رسید و سال 1374 اولین سال اجرای برنامه «پنج سال دوم توسعه کشور» با تکیه بر آزادسازی اقتصادی و خصوصی سازی بود. . از نظر ساختار و ماهیت.هدف اصلی برنامه پیش بینی 1.5% است.

همچنین در سال 1374، فعالیت های وزارت نفت برای جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران با استفاده از مدل قراردادی «مقابله» وارد مرحله جدیدی شد. این زمانی است که فشار آمریکا در منطقه روز به روز افزایش می یابد. چند روز قبل از آغاز سال 1374، در 15 مارس 1994، بیل کلینتون، رئیس جمهور ایالات متحده، فرمان اجرایی شماره 1994 را صادر کرد. در قراردادهای صنعت نفت و گاز ایران ممنوع است.

دوستان ایرانی فقط شما آقای تورم

این دستور اشخاص یا اشخاص حقیقی و حقوق ایالات متحده تحت حاکمیت نهادهای آمریکایی را از انعقاد چنین قراردادهایی یا ارائه تضمین به اشخاص ثالث تحت قراردادهایی که شامل «نظارت یا تنظیم توسعه منابع نفتی ایران» و «تامین مالی توسعه میادین نفتی ایران» می‌شود، منع می‌کند. “، گران است. اگرچه این دستور منجر به لغو قرارداد شرکت آمریکایی کونوکو با ایران شد، اما در اواسط سال 95 قرارداد توسعه میدان‌های سری A و E به ارزش 1.2 میلیارد دلار با شرکت توتال فرانسه تکمیل شد. اولین پروژه صنعت نفت و گاز کشور بیع متقابل در نظر گرفته شد.

پیش‌نویس توافقنامه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای بین دولت‌های ایران و ارمنستان در اردیبهشت ماه، در مراسمی با حضور هاشمی رفسنجانی، بازار مرکزی میوه و تره بار در تهران را افتتاح کرد و شرکت بانک پست دولتی در شهریور ماه تاسیس شد. , توافقنامه‌های بین دولت‌ها, امضای 12 تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه بین ایران و موزامبیک در مردادماه، موافقت هیئت وزیران برای ساخت بزرگراه تهران – شمال در مردادماه، توسعه روابط سیاسی-اقتصادی ایران و ویتنام در سفر مهرماه هاشمی رفسنجانی به این کشور و انتشار پیش نویس دستور فقرزدایی از کشور توسط رئیس جمهور در بازدید بهمن ماه از سازمان برنامه و بودجه، یکی از مهمترین اخبار اقتصادی سال ۱۳۷۴ بود.

علی عمادی: همانطور که گفتم تورم در اوایل دهه 70 در سال 74 بسیار بالا بود و رکورد 49.1 درصد را شکست. این تورم اما باعث رونق بورس شد و شاخص کل بورس با رشد 123.1 درصدی به رقم 1549.4 رسید. متوسط ​​قیمت دلار در بازار غیررسمی با 53.2 درصد افزایش بیش از 404 تومان معامله شد. این بار اما بازار طلا و سکه یکی از بازارهای دیگر باقی ماند و سکه تمام بهار آزادی با تنها 45.5 درصد افزایش به طور میانگین 44 هزار و 170 تومان معامله شد. قیمت بنزین نیز امسال دو برابر شده و از 5 تومان به لیتری 10 تومان رسیده است.

دوستان ایرانی فقط شما آقای تورم

قیمت مسکن در کشور در سال جاری نسبت به سال قبل 34 درصد افزایش یافته است. هر متر مربع واحد مسکونی در کشور به طور متوسط ​​35800 تومان است. بعد از تهران، شیراز با رشد 33 درصدی با رقمی معادل 45 هزار و 100 تومان در هر متر مربع، گران ترین میانگین قیمت آپارتمان را به خود اختصاص داده است. کمترین میانگین قیمت مربوط به اراک است که متری 23600 تومان است.

متوسط ​​قیمت آپارتمان در سال 74 نسبت به سال قبل در تمامی شهرهای منتخب افزایش یافته است، اما در زنجان بعد از تهران با بیشترین رشد مواجه بوده است. در زنجان قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی بیش از 55 درصد معادل 29 هزار و 800 تومان افزایش یافت اما در تهران میانگین قیمت 61 درصد افزایش یافت.

متوسط ​​قیمت یک مترمربع آپارتمان در تهران 95800 تومان است. بیشترین میانگین در منطقه یک 183 هزار و 300 تومان و کمترین آن در منطقه 18 50 هزار و 200 تومان بوده است. میانگین قیمت در تمام مناطق در سال جاری افزایش یافته است. منطقه 5 با بیش از 83 درصد، منطقه 4 با 74 درصد، منطقه 8 با 73 درصد و منطقه 11 با 72 درصد بیشترین رشد را داشته اند. منطقه 17 با 36 درصد و منطقه 12 با 42 درصد کمترین رشد قیمت را در بین مناطق 20 گانه تهران تجربه کردند.

دوستان ایرانی فقط شما آقای تورم

متوسط ​​اجاره بها یک مترمربع آپارتمان در تهران با افزایش 32 درصدی به 392 تومان رسید. یعنی در آن سال برای یک واحد 100 متری میانگین اجاره ماهیانه 39240 تومان (بدون سپرده) بوده است. بیشترین اجاره بها با 32 درصد افزایش نسبت به سال قبل مربوط به منطقه 3 با متری 652 تومان و کمترین آن منطقه 18 با متری 258 تومان بوده که نسبت به سال 73 16 درصد افزایش داشته است. متوسط ​​اجاره بها در سال در منطقه 7 با 47 درصد افزایش به 567 تومان و در منطقه 1 با رشد 42 درصدی به ازای هر متر مربع 551 تومان بوده است.

در سال 74 حقوق ها 37 درصد افزایش یافت و حداقل دستمزد 16 هزار تومان بود. میانگین هزینه در سال جاری 90 هزار و 881 تومان در ماه بوده است، در حالی که متوسط ​​خانوار ایرانی 69 هزار و 444 تومان در ماه درآمد داشته و شکاف بین درآمد و هزینه خانوار به بیش از 31 درصد رسیده است.

هزینه غذا و نوشیدنی خانگی در سال جاری نزدیک به 44 درصد افزایش یافت. گوشت گوسفندی در 74 با رشد 58 درصدی نسبت به سال قبل تا 964 تومان در هر کیلوگرم. این افزایش قیمت باعث شد مصرف سالانه گوشت دام در خانوارهای ایرانی 10 کیلوگرم کاهش یابد و به 76 کیلوگرم (6.3 کیلوگرم در ماه) برسد. علاوه بر این افزایش قیمت باعث کاهش مصرف برنج، ماست، پنیر، شکر و سیگار ایرانی و خارجی می شود. در مقایسه با سال 1973، بیشترین افزایش 51 درصدی هزینه های خانوار مربوط به پوشاک و کفش بوده است.

دوستان ایرانی فقط شما آقای تورم

دوستان ایرانی فقط شما آقای تورم

[ad_2]

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما