هشدار در مورد آلودگی انگلی در گوشت مرغ

[ad_1]

بررسی‌های محققان پزشکی در کشور نشان می‌دهد که نگرانی‌های جدی در مورد آلودگی گوشت طیور به انواع انگلی وجود دارد و باید در تولید و مصرف غذاهای آماده و نیمه‌آماده از این محصولات دقت کافی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، توکسوپلاسما گوندی یک تک یاخته درون سلولی اجباری است که در چرخه زندگی خود، گربه ها و گربه ها آخرین میزبان و مهره داران مختلف خونگرم از جمله انسان و پرندگان، میزبان واسط هستند. این تک یاخته تنها گونه شناخته شده از جنس توکسوپلاسما است و از نظر تعداد و تنوع گونه های میزبان و همچنین درصد حیوانات آلوده تا یک سوم به عنوان یکی از شایع ترین پاتوژن ها در جهان شناخته می شود. از جمعیت جهان به شدت به این انگل مبتلا هستند.

به گفته متخصصان، انگل ها در تکامل به سه شکل ظاهر می شوند: تخمک، تاکی زوئیت و کیست بافتی. تخمک ها فقط در بدن گربه وجود دارند، اما دو شکل بعدی در میزبان دیگر شایع تر است. گربه‌های آلوده گاهی اوقات با عبور دادن میلیون‌ها تخمک از طریق مدفوع، آب، سبزیجات و سایر غذاها را خراب می‌کنند. نوشیدن آب آلوده و همچنین خوردن غذای آلوده به انگل توسط حیوانات دیگر از جمله طیور، باعث ایجاد کیست های بافتی بزرگ در اندام ها و مفاصل می شود که می تواند افرادی را که گوشت می خورند، آلوده کند.

در این راستا، تیمی متشکل از پنج محقق از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطالعه‌ای بر روی میزان آلودگی جوجه‌ها و مرغ‌ها انجام داده و پرورش این صنعت انگل به صورت علمی مورد بررسی قرار گرفته است.

برای انجام این تحقیق، آنها از سه گروه مرغ تخمگذار اهلی، گوشتی و صنعتی نمونه خون جمع آوری کردند و آزمایشات سرولوژیکی برای تشخیص وجود یا عدم وجود انگل توکسوپلاسما انجام دادند.

نتایج مطالعه نشان می دهد که درصد قابل توجهی از طیور خانگی و صنعتی در معرض آلودگی های انگلی فوق قرار دارند و لازم است اقدامات پیشگیرانه برای تهیه غذای ایمن از گوشت این طیور انجام شود.

نادر پسته‌یان، استاد و محقق گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی دانشکده پزشکی و مرکز بیماری‌های عفونی و گرمسیری اصفهان گفت: مرغ‌های بومی معمولاً بدون نظارت سازمان دامپزشکی در منزل یا در محل کشتار می‌شوند. . دانشگاه علوم پزشکی: بافت های غیرخوراکی مانند احشاء اغلب در محیط رها می شوند یا به روش های ناسالم دفع می شوند. بنابراین عدم اطلاع و آگاهی مردم و پرسنل مرغداری ها و کشتار و عدم نظارت سازمان های دامپزشکی به ویژه در مرغداری های سنتی و در منزل و همچنین تماس طیور با سایر پرندگان در فضای باز باعث می شود. گسترش این انگل

وی افزود: نتایج این مطالعه نشان می دهد که درصد قابل توجهی از مرغ ها و مرغ های اهلی و صنعتی در برابر آنتی بادی های انگلی فوق فعال هستند. این نتایج نشان دهنده این واقعیت است که مرغ یک انگل است و احتمالاً گوشت آن حاوی کیست های بافتی است که اگر به درستی پخته نشود، می تواند به راحتی بدن انسان را آلوده کند.

محققین فوق به مقتضی خاطرنشان می سازند که برای تهیه غذاهای بی خطر از گوشت طیور اقدامات پیشگیرانه ضروری است و در این راستا غذاهایی که پخته نشده یا کاملا پخته نشده اند باید با رعایت اصول بهداشتی تولید و مصرف شوند.

یافته های این پژوهش علمی در مجله دانشکده پزشکی اصفهان متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان منتشر شده است.

[ad_2]

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما