صحنه هایی از قشم (1400) | لیست اماکن گردشگری و تفریحی + عکس و آدرس – کجارو

[ad_1]

صحنه ای از قشم که باید ببینید

قشم یکی از محبوب ترین و بزرگ ترین جزایر ایران است که به دلیل زیبایی های طبیعی و تاریخی مانند نگینی مثال زدنی در جنوب کشور می درخشد. همچنین آب و هوای معتدل و مساعد این منطقه در زمستان و بهار در کنار فرهنگ غنی جزیره نشینان به یکی از جاذبه های اصلی جنوب کشور تبدیل شده است که تعداد زیادی از ملیت ها از آن دیدن می کنند. و گردشگران از سراسر جهان ..

جزیره قشم به عنوان هفته معجزه نامگذاری شده است. دلیل این امر این است که تنوع در طبیعت منحصر به فرد است. دیدنی های قشم مانند جنگل های حرا، دره ستاره ها، غار نمکدان و تنگه چاهکوه تنها بخشی از شگفتی های هفتگی نیستند. جاذبه های قشم ممکن است برای یک سفر مناسب نباشد. اما بسته به علاقه و روحیه خود می توانید برای بازدید برنامه ریزی کنید. در ادامه به معرفی گزینه های صحنه قشم می پردازیم.

مقبره عمه مریم (مضمون اهل سنت)

خرابه های آرامگاه عمه مریم در قشم

آرامگاه مریم خوک آرامگاهی به یادگار مانده از قرن هشتم هجری قمری در روستای سنتی جزیره قشم واقع شده است. این بنای باستانی به عنوان تم سنتی در بین مردم محلی نیز شناخته می شود و هم اکنون یکی از جاذبه های گردشگری قشم است که معماری آن شبیه به معماری ساختمان های حکومتی سلجوقیان است.

جزیره خنده دار

منظره خنده دار جزیره از سواحل جزیره قشم

یکی از جاذبه های قشم جزایری است در منطقه کشور که به جزایر ناز معروف هستند و دارای دیوارهای سنگی و مساحتی در حدود سه هکتار می باشند. ویژگی منحصر به فرد جزیره، ورود با ماشین و یا پیاده روی تا مسافت یک کیلومتری به داخل آب های آن است که به دلیل شرایط جزر و مدی امکان پذیر است و آن را به یکی از دیدنی ترین مناطق قشم تبدیل می کند. این جزایر حدود 22 کیلومتر با قشم فاصله دارند و خالی از سکنه هستند. در زمان جزر و مد در مدت کوتاهی بین جزیره و ساحل قشم فاصله ایجاد شد. در این زمان می توانید از بالای جزایر ناز، تنگه هرمز و جزیره لارک تماشا کنید.

بام قشم

آسمان بالای بام قشم ابری بود

بام قشم در ضلع غربی جزیره قشم قرار دارد که قسمت بالایی آن از سنگ آهک و شیب هایی از ماسه سنگ، مارن و سیلت تشکیل شده است. این فلات در واقع فلات نیمه مرتفعی است که مساحت وسیعی از جزیره را تشکیل می دهد و به دلیل داشتن مناظر زیبای جنگل های حرا و سواحل شمالی خلیج فارس یکی از جاذبه های طبیعی قشم است.

دهکده لافت و بندر

خانه های قدیمی در روستا و بندر لافت را باد کنید

روستای لافت روستایی تاریخی و باستانی در شمال غربی جزیره قشم است که جالب و منحصر به فرد است. یکی از ویژگی های این روستا خانه هایی است که همگی دارای حیاط مرکزی و بادگیر هستند و همین امر باعث شهرت روستا به بندر بادی آن شده است. بناهای تاریخی دیگری مانند قلعه نادری، قلعه پرتغالی ها، گنبد مادون و گورستان این روستا که دارای کتیبه ای به قدمت هزار سال است، این منطقه را به یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی های جزیره قشم تبدیل کرده است.

سد گوران

درختان خشک اطراف سد گوران

در 78 کیلومتری جزیره قشم و در روستای گوران، سدی به همین نام و قدمت حکومت پهلوی اول دیده می شود. برخی از کارشناسان و باستان شناسان بر این باورند که شالوده این بنا در زمان حکومت هخامنشیان و تاج در دوره ساسانیان ساخته شده است. آب شیرین یکی از ویژگی های این سد است که در بین اهالی بسیار مهم و ارزشمند است.

روستای توریان

مسجد قدیمی روستای توریان

توریان روستایی در 31 کیلومتری جنوب غربی جزیره قشم است که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه خلیج فارس است و به دلیل گلزارهای آفتابگردان و نخلستان های فراوان، چشم اندازی زیبا و دیدنی دارد.

کاسه سلخ

سنگ های رسوبی در کاسه سلخ قشم

منطقه ای در ساحل جنوبی جزیره قشم به نام کله سلخ با 35 کیلومتر مربع عمق و عاری از هرگونه پوشش گیاهی است. این قسمت از جزیره به دلیل وجود چشمه گوگرد شفابخش و چندین هزار تپه مخروطی کوچک و بزرگ که در اثر فرسایش در طول زمان و ایجاد تپه های ماهواره ای روی هم قرار گرفته اند، دیدنی خواهد بود.

تنگه بلند محمد

قدم زدن در تنگه عالی محمد

از تنگه چاهکو واقع در جزیره قشم که به آن تنگه عالی محمد، تنگه آبنما و تنگه سنگاب آب می‌گویند، می‌توان پدیده‌های طبیعی و عجیب و غریب را دید. در انتهای این مسیر جاذبه طبیعی به گنبد نمکی نمکدان می رسید که تماشای آن خواهید بود.

غار نمک

چراغ آویز نمک بر درب غار نمک

غار نمکدان که زمین شناسان آن را طولانی ترین غار نمکی جهان می نامند، پدیده ای طبیعی و باشکوه است که در 90 کیلومتری جزیره قشم واقع شده است. این جاذبه گردشگری زیبا و دیدنی در داخل کوهی گنبدی شکل قرار دارد که بر روی بدنه آن خطوط سفید نمک و در سطح آن جریانی از آب نمک نمایان است. لوستر ساخته شده به دلیل رطوبت زیاد جزیره و نفوذ آب در داخل غار بسیار باشکوه و دیدنی است.

غار نمکی طولانی ترین غار نمکی جهان است

برای بازدید از غار نمکدان باید از جاده خاکی عبور کرد. بین جاده کنار ساحل تا ورودی غار که قابل پیاده روی است حدود دو کیلومتر فاصله است. خور اصلی غار به سمت جنوب است. برای عبور از غار تا عمق 20 متری نیازی به استفاده از چراغ قوه نیست. زیرا خورشید این فاصله را می پوشاند. گردشگران معمولی بدون تجهیزات مناسب غار تنها در عمق 100 متری می توانند وارد این غار شوند. برای رسیدن به عمیق ترین قسمت غار، علاوه بر تجهیزات حرفه ای غار، باید مهارت انجام آن را نیز داشته باشید.

قلعه پرتغالی ها

توپ در مقابل قلعه پرتغالی ها

در اوایل قرن شانزدهم، یک ملوان نامگذاری شد «آلفونسو آلبرکه»، دستور ساخت قلعه ای در ضلع شمالی جزیره قشم را صادر کرد که امروزه به نام قلعه پرتغالی ها شناخته می شود. برخی از ستون ها، مخازن و برج های دیده بانی تنها آیتم های باقی مانده در قلعه کنونی پرتغال هستند.

قلعه تاریخی پرتغالی ها بیش از دو هزار متر مربع مساحت دارد و با استفاده از سنگ آهک، گچ و ملات محلی ساخته شده است. پرتغالی ها برای ساخت این قلعه از خاک سرخ هرمز استفاده کردند و از معماری ایرانی استفاده کردند.

این قلعه در ساحل قرار دارد و پرندگان دریایی مانند مرغ و پلیکان که ماهی می خورند در آن زندگی می کنند. اگر خوش شانس باشید، ممکن است بتوانید هنگام بازدید از قلعه، پرنده را از نزدیک ببینید.

تنگه چاهکوه

نفوذ آب در سنگ چاه قشم

در فاصله 70 کیلومتری جزیره قشم و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی، تنگه جالبی به نام تنگه چاهکو وجود دارد. پرتگاه حفره ها، راهروها و اشکال نامرئی عجیبی دارد. این تنگه چاهکوه نام گرفت، زیرا در ابتدا چاه های زیادی حفر شده بود. در گذشته ساکنان این چاه ها را برای جمع آوری و ذخیره آب باران حفر می کردند.

فرسایش سنگ های رسوبی به مرور زمان عمق این دره را به 100 متر می رساند. چاله ها، بافت های سنگی و راهروهای خیره کننده چاهکوه هر مسافری را شگفت زده و شگفت زده می کند.

در ابتدای راه، دیوار بلند و جاده ای عریض است که اگر به سمت جنوب بروید، راهتان باریکتر می شود. تا زمانی که آسمان را خنک نکنید و دیدن آن سخت خواهد بود. عرض کم جاده در برخی بخش‌ها ممکن است باعث شود نتوانید ادامه دهید. اما این یک ماجراجویی منحصر به فرد خواهد بود.

دره عرض جغرافیایی

پدیده های زمین شناسی در دره ستاره قشم

بر اثر فرسایش خاک، سنگ ها و ماسه های ناشی از باران، طوفان و باد، دره ای با قدمت حدود دو میلیون سال در جزیره قشم به وجود آمده است که به دره ستارگان معروف است. این پدیده طبیعی یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاذبه‌های گردشگری قشم است و به گفته مردم محلی بر اثر برخورد ستاره‌ای با زمین اتفاق افتاده و از این رو به آن دره ستاره‌ها می‌گویند.

خربس ار

غار خربس از صحنه قشم

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی جزیره قشم، غارهای خربس مربوط به دوره مادها است که در 15 کیلومتری جنوب جزیره قرار دارد و از چین خوردگی های رشته کوه زاگرس تشکیل شده است. یکی از نکات قابل توجه در مورد این پدیده طبیعی، معماری منحصر به فرد و اسرارآمیز آن است که در نوع خود زیبا و جالب است. معبد مهر و الهه میترا، مکانی برای نگهداری استخوان های مردگان و پناهگاهی برای افراد در هنگام حمله دزدان دریایی، از جمله نظریه هایی است که درباره این غارها وجود دارد.

جنگل دریایی حرا

درختان آب در جنگل حرا قشم

مطمئنا یکی از جاذبه های طبیعی و زیبای جزیره قشم جنگل حرا است که حدود 200 کیلومتر عمق دارد، درختان در آب شور رشد می کنند و زمانی که پدیده مد پیش می آید به دره فرو می روند. ویژگی منحصر به فرد درخت حرا آب تمیز و شیرین آن است. در 60 کیلومتری غرب جزیره می توانید جنگل های حرا را ببینید که 30 تا 40 میلیون سال قدمت دارند.

جنگل حرا محل زندگی پرندگان مهاجری مانند فلامینگو و پلیکان است که فصول سردتر را برای مهاجرت به جزیره ترجیح می دهند. انواع خزندگان، ماهی ها و لاک پشت ها نیز در این جنگل زندگی می کنند.

قایق سواری در جنگل حرا یکی از بهترین تفریحات قشم است

زمانی که مد اتفاق افتاد و بسیاری از قسمت های درخت در آب غوطه ور شد، منظره ای دیدنی ایجاد شد، مانند تمام درختان جنگل که در آب شناورند. یکی از تفریحات جزیره قشم قایق سواری در جنگل حرا است که بهترین زمان برای تجربه مد است. قایق در میان درختان شناور بر روی آب را می توان در مکان های کم ارتفاع امتحان کرد.

بانبار بی بی

آب انبار بی بی یکی از قدیمی ترین آب انبارهای جزیره قشم است که بیش از دو قرن قدمت دارد و هنوز هم مورد استفاده مردم محلی است. معماری این بنای تاریخی جالب و دیدنی است و یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم به شمار می رود.

آرامگاه تاریخی قشم

نماد سنگی در آرامگاه تاریخی قشم

در جزیره قشم گورستان های متعددی وجود دارد که هر کدام دارای تاریخی کهن هستند و نشان از دوران باستان در این نقطه از کشور دارند. در بسیاری از این مقبره ها قبرهایی یافت می شود که قرن ها قدمت دارند. این مقبره ها شامل آرامگاه روستای کوشه با قدمتی حدود 12 قرن، آرامگاه محله قدیمی با قدمتی حدود پنج قرن، آرامگاه گورفرنگی با بیش از چهار قرن قدمت، آرامگاه کلگا، آرامگاه توریان با قدمت تاریخی حدود 10 قرن و آرامگاه روستای تام سونیتی با بیش از 9 قرن قدمت.

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم در سواحل خلیج فارس و جنگل‌های حرا واقع شده و دربرگیرنده برخی پدیده‌های مهم زمین‌شناسی است. این ژئوپارک در سال 2006 به اولین ژئوپارک خاورمیانه و ایران تبدیل شد. مجموعه جهانی ژئوپارک قشم که در فهرست یونسکو نیز ثبت شده است در زمینی به وسعت 30 هزار هکتار در ضلع غربی جزیره واقع شده است که به روستاهای طبل، کانی و گوری نیز نزدیک است.

تنوع گسترده گونه های گیاهی و جانوری، سواحل زیبا و دیدنی، مجسمه ها و نقش برجسته های طبیعی، کوه های باشکوه و چین خوردگی ها و ستون های ایجاد شده در اثر فرسایش، جاذبه های این منطقه را دو چندان کرده است. ژئوپارک قشم شامل 25 جاذبه گردشگری از جمله دره ستاره ها، بام قشم، تنگه چاهکوه، گنبد نمکی و … می باشد.

سواحل صخره ای و آب های آبی در خلیج فارس در قشم

از دیگر جاذبه های گردشگری این جزیره زیبا می توان به چشمه گوری، چشمه کارگه، آکواریوم قشم، روستای برکه خلف، قلعه لافت، مسجد قبا، تپه تاریخی کولگان، سد تاریخی پشت قشم، سد بالاتل، مسجد و مقبره شیخ برخ اشاره کرد. ، سردار امام قلی خان و … نشان می دهد.

سوالات متداول

نام مستعار جزیره قشم چیست؟

جزیره قشم به دلیل داشتن مناظر طبیعی متنوع به «جزیره هفته عجایب» معروف است.

دره ستاره قشم چگونه به وجود آمد؟

به گفته مردم محلی، از برخورد یک ستاره با زمین ایجاد شده است و به همین دلیل دره ستاره ها نامیده می شود.

غار نمک در کدام سمت جزیره قشم قرار دارد؟

غار نمکدان که زمین شناسان آن را طولانی ترین غار نمکی جهان می نامند، پدیده ای طبیعی و باشکوه در 90 کیلومتری جزیره قشم است.

به دستور چه کسی قلعه پرتغالی ها را ساخت؟

در اوایل قرن شانزدهم، ملوانی به نام آلفونسو آلبرکرک دستور ساخت قلعه‌ای در شمال جزیره قشم داد که امروزه به نام قلعه پرتغالی‌ها شناخته می‌شود.

[ad_2]

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما