آخرین گفتگوی هسته ای

[ad_1]

اخبار منتشر شده در 48 ساعت گذشته نشان می دهد که مذاکرات هسته ای وین به مراحل پایانی خود رسیده است. پس از آنکه دیپلمات‌ها جمعه شب از توقف مذاکرات با هدف «بازگشت به پایتخت و دریافت دستورالعمل‌های مقامات سیاسی» خبر دادند، این خبرگزاری دیروز از انتشار دلارهای بلوکه شده ایران در عراق خبر داد.

در همان زمان، گزارش شد که تهران و سئول در مورد دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی گفتگو خواهند کرد. این دو اطلاعیه از آن جهت حائز اهمیت هستند که مقامات تهران همواره تاکید کرده اند که واشنگتن برای نشان دادن حسن نیت باید اجازه دهد بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شود.

از سوی دیگر، منابع آمریکایی از ابراز خوش بینی برخی مقامات شورای امنیت ملی به توافق با ایران خبر دادند. این شورا همواره موضع سخت تری نسبت به وزارت خارجه آمریکا در قبال برجام اتخاذ کرده و خواستار توافقی پایدار و پایدار با ایران شده است. با این تفسیر به نظر می رسد که مذاکرات به مرحله پایانی نزدیک می شود و دستیابی به توافق به تصمیمات سیاسی واشنگتن بستگی دارد.

آخرین گفتگوی هسته ای

همزمان با مذاکرات ایران و داروین، به نظر می رسد در مورد آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران، گشایشی وجود دارد. بر اساس گزارش ها، ایران و کره جنوبی قرار است در یک نشست کاری درباره دارایی های مسدود شده ایران در بانک های کره جنوبی با یکدیگر دیدار کنند. از سوی دیگر، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که منابع ارزی ایران می‌تواند از عراق آزاد شود. اگرچه این موضوع به طور رسمی تایید نشده است، اما می توان آن را دو سیگنال مهم اقتصادی فراتر از مذاکرات وین دانست.

مذاکرات برای سرنگونی دولت برجام از هشتم آذرماه امسال در وین آغاز شد و اکنون به نظر می رسد بازگشت نمایندگان برای رایزنی به پایتخت به سخت ترین زمان از دور هشتم مذاکرات به دلیل مراحل پایانی رسیده است. در این میان فرانسه که یکی از شرکای توافق هسته ای برجام است، اشاره کرد که نشانه هایی از دستیابی به توافق وجود دارد.

در پی مذاکرات برجامی، منابع آگاه اعلام کردند که مقامات سئول و تهران در نظر دارند در ماه آینده نشستی برای بحث درباره دارایی های مسدود شده ایران در بانک های کره جنوبی برگزار کنند. پیش از این معاونان وزرای امور خارجه ایران و کره جنوبی (علی باقری و چوی جنگوکان) روز 16 دی ماه در حاشیه مذاکرات برجام داروین صحبت کرده بودند. این نشست در حالی ادامه یافت که کره جنوبی 18 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را به عنوان معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرد. به گفته وزارت خارجه کره جنوبی، این اقدام با مجوز دولت آمریکا انجام شده است.

کارشناسان در عین حال دعوت نماینده کره جنوبی به اتریش و پس از آن بازپرداخت بدهی ایران به سازمان ملل را نشانه‌های لغو تحریم‌ها و اولین نشانه‌های احیای برجام توصیف کردند. ایران بیش از 80 میلیارد دلار دارایی برای فروش محموله های نفتی به دو بانک کره جنوبی دارد که به دلیل تحریم های آمریکا از سال 1997 مسدود شده و بدهی ایران به سازمان ملل پرداخت شده است.

به گفته یک منبع در خبرگزاری کره جنوبی یونهاپ، کره جنوبی و ایران در فوریه (ماه آینده) رایزنی ها را در سئول برای حل و فصل اختلاف چند ساله بر سر دارایی های مسدود شده آغاز خواهند کرد. یک منبع ناشناس به یونهاپ گفت: «انتظار می‌رود که گروه‌های کاری هر دو طرف جزئیات نحوه بازپرداخت دارایی‌های ایران را در صورت معافیت از تحریم‌های آمریکا بررسی کنند». این منبع همچنین گفت که در این مذاکرات می‌توان احتمال از سرگیری واردات نفت از ایران پس از لغو تحریم‌ها را نیز مورد بحث قرار داد. به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس این گزارش، مقامات سئول گفتند که کارگروه پیشنهادی جزئیات نقل و انتقالات احتمالی پول پس از لغو تحریم‌های ایران را بررسی می‌کند و در صورت عدم توافق، سایر جوانب مورد بحث قرار خواهد گرفت. .

نامه بانک مرکزی به کره جنوبی

در همین راستا، بانک مرکزی ایران با ارسال نامه ای به مرکز بین المللی حل اختلاف سرمایه گذاری، از کره جنوبی درخواست کرده است که دارایی های بلوکه شده خود در بانک های کره ای را پس بگیرد. در این نامه همچنین تاکید شده است که در صورت عدم حل اختلاف، تهران از سئول شکایت خواهد کرد. ایران پیش از این احتمال شکایت از کره جنوبی را در مجامع بین المللی مطرح کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از کی دبلیو اس ورلد، مقامات دولتی کره جنوبی در سئول تایید کرده اند که دولت کره جنوبی این نامه را در سپتامبر گذشته دریافت کرده و در تلاش است تا اختلاف بر سر دارایی های مسدود شده ایران تحت تحریم ها را حل کند. کره جنوبی متحد نزدیک ایالات متحده و همچنین شریک تجاری اصلی ایران بود و تا زمانی که تحت تحریم های آمریکا تحت تحریم های دونالد ترامپ قرار گرفت، وارد کننده اصلی نفت ایران و بزرگترین خریدار میعانات گازی از ایالات متحده بود. ریاست جمهوری ایران همچنین تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی و قطعات خودرو را از سئول وارد می کند. این در حالی است که واردات لوازم خانگی از این کشور مدت هاست که ممنوع شده است. ایران بارها از مقامات کره جنوبی خواسته است تا دارایی های بلوکه شده خود را آزاد کنند.

در همین حال، در مهرماه امسال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران از کره جنوبی خواست تا به تعهدات خود عمل کند. پس از این، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با چانگ ایینگ، وزیر امور خارجه جمهوری کره (کره جنوبی) خواستار حل هر چه سریع‌تر موضوع دسترسی کشورمان به اموال در کره جنوبی شد و به شدت از این موضوع انتقاد کرد. موضوع عدم استرداد اموال ایران به بانک ها- بانک کره ای. به نظر می رسد این موضوع اکنون پس از مذاکرات وین در حال شکستن گره است.

علاوه بر احتمال آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، روز گذشته سازمان توسعه تجارت در نامه ای به معاون وزیر صمت و جهاد کشاورزی از امکان استفاده از منابع ارزی ایران در عراق با استفاده از بانک تجارت این کشور خبر داد. ایران واردات از طریق منابع ارزی را در اولویت قرار داده است در همین حال، به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس دفتر صنایع غذایی و دارویی وزارت صنعت با ارسال نامه‌ای به تمامی انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی، ظرفیت‌ها را اعلام کرد. ایجاد شده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک TBI -کالاهای وارداتی.

دو سند موجود به عنوان نشانه ای از آزادسازی اموال ایران از عراق ذکر شده است. این در حالی است که سیدحمید حسینی، دبیرکل سابق اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نامه منتشر شده جدید نیست و به دلیل پیچیدگی، روند به سرعت انجام نخواهد شد، گفت: طبق ادعای رسمی، مقامات ایرانی حدود 5 میلیارد دلار دارایی در عراق مسدود شده اند که اکنون بخشی از آن برای خرید کالاهای اساسی آزاد شده است.

[ad_2]

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

تماس با ما