داروی پروزاک (فلوکستین)؛ موارد استفاده، عوارض و تداخلات Fluoxetine

در گذشته یک واکنش آلرژیک به فلوکستین یا هر داروی دیگر داشته اید. این دارو به میزان وسیعی در بافتهای بدن توزیع شده و میزان باند پروتئینی پلاسمائی آن ۹۵% است. • در تجویز خوراکی جذب خوبی دارد و پس از جذب به صورت گسترده ای در بدن توزیع می شود. از آنجایی که دارو و متابولیتها میتوانند در نوزاد که با شیر مادر تغذیه میشوند تجمع پیدا کنند، بهتر است یک داروی جایگزین برای مادر تجویز شود، این دستورالعمل بهویژه هنگام شیر دادن به نوزاد تازه متولد شده یا نوزاد نارس بهتر است حتما رعایت شود. هنگام برخواستن ، به ارامی بلند شوید. تجویز این دارو در مبتلایان به اختلالات اسکیزوفرنی حاد جایز نمیباشد. در صورت تداوم سردرد برای بیش از یک هفته یا تشدید آن با پزشک خود صحبت کنید. قبل از مصرف ترییدیدین یا MAOI باید 5 هفته پس از توقف فلوکستین صبر کنید. هفت روز پس از آخرین مقدار مصرف روزانه فلوکستین، آن را شروع خواهید کرد.

ساعات مصرف قرص فلوکستین

میزان مصرف فلوکستین برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی معمولا به صورت مصرف روزانه 20 میلیگرم در طول چرخه قاعدگی و یا 20 میلیگرم 14 روز قبل از شروع قاعدگی می باشد . قرص فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکنندههای بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی،اختلال وسواسی اجباری، اختلال هراس و پرخوری عصبی پذیرفته شدهاست.حیطه اثر این دارو بسیار گسترده تر از موارد ذکر شده است و تنها پس از مصرف منظم آن اثرات مطلوب حتی ناخواسته ای در هر مصرف کننده دارد.از فلوکستین با نام تجاری پروزاک، با عنوان “داروی قرن” یاد و ستایش میشود. داروهایی که توسط برخی از آنزیم های کبدی تجزیه می شوند از جمله وینبلاستین، آنتی آریتمیک ها مانند پروپوفنون / فلوکائینید، داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای مثل دزیپیرامین / ایمیپرامین، داروهای دیگر که باعث خونریزی / کبودی می شوند، از جمله کلوپیدوگرل، NSAIDs ها مانند ایبوپروفن، “رقیق کننده های خون” مانند وارفارین. کپسول فلوکستین باعث خواب آلودگی نمی شود، اما می تواند عوارض جانبی دیگر را ایجاد کند. این است که برای هر دارو میتوان لیست زیادی از عوارض جانبی را برشمرد که البته بسیار نادر اتفاق میافتند.

عوارض فلوکستین ۲۰

7. فلوکستین را در دمای اتاق دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید. فلوکستین همچنین در اختلالات خوردن به ویژه پرخوری(bulimia) در درمان زود انزالی آقایان واختلالات وسواسی اجباری به کار رفته است . فلوکستین برای درمان اختلالات افسردگی (انواع افسردگی)، اختلال وسواسی-اجباری و پراشتهایی روانی یا بولیمیا ( که یک نوع اختلال خوردن است که غذا خوردن بدون کنترل و بی رویه صورت می گیرد و سپس فرد کاری می کند که استفراغ کند) در نظر گرفته شده است. به علاوه از این دارو در درمان وحشتزدگی، حمله هراس یا پنیک اتک، اختلال وسواس اجباری، اختلالات خوردن و پرخوری عصبی، سندروم پیش از قاعدگی (زودرنجی، افزایش اشتها و افسردگی) استفاده میشود. این مطلب شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست همهی داروهای مصرفیتان را با روانپزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی فلوکستین (classori.ir) نفرمایید. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست همهی داروهای مصرفیتان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی فلوکستین نفرمایید.

در مدت درمان بااین دارو حساسیت بدن شما به نور بیشتر خواهد شد لذا از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خودداری نمایید و از کرم های ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید. اگر هر یک از عوارض ذکر شده، رخ داد، سریعا با پزشکتان در این باره مشورت نمایید.به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این منظور تجویز کرده که اعتقاد داشته سود این دارو از ضرر و عوارض جانبی آن برای شما بیشتر می باشد و خیلی از افرادی که این دارو را مصرف می نمایند با مشکل و عوارض جانبی جدی روبرو نمی شوند. خیلی مهم است که حتی اگر احساس خوبی داشته باشید، این دارو را با دستور پزشکتان ادامه دهید و قبل از مشاوره با پزشک خود،مصرف این دارو را متوقف نکنید. اگر شما به طور ناگهانی مصرف فلوکستین را قطع کنید، ممکن است علائم ترک از جمله تغییرات خلق و خو ، تحریک پذیری ، اضطراب، سرگیجه، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها ، اضطراب ، گیجی، سردرد، خستگی، و سخت به خواب رفتن و یا در خواب ماندن را تجربه کنید (قطع مصرف دارو باید حتما زیر نظر پزشک انجام شود). در صورتی که بیش از حد فلوکستین مصرف کرده باشم چه کنم ؟

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما