(ویدئو) فاجعه زیست محیطی پس از نشت نفت در سواحل پرو

[ad_1]

سواحل پرو به دلیل نشت نفت از آتشفشان تونگا در هفته گذشته با نشت نفت و بلایای زیست محیطی مواجه است که نه تنها سلامت جانداران دریایی بلکه ساکنان را نیز تهدید می کند.

به گزارش فرارو، مقامات پرو نشت نفت را فوران آتشفشانی و سونامی در جزایر تونگا می دانند (14 و 15 ژانویه / 24 و 25 ژانویه). یک نفتکش با پرچم ایتالیا که حامل 6000 بشکه نفت است در حال تخلیه محموله در پالایشگاه پامپیلا در خارج از لیما است که به دلیل فوران آتشفشان و امواج سونامی قطع شده بود.

به گفته مقامات پرو، اگرچه شرکت اسپانیایی راپسول، که این کارخانه را اداره می کند، نفت خام را محدود و در روز بعد کنترل کرد، اما مشخص شد که نفت خام مهمتر و فراوانتر از آنچه ادعا می شود است. نقاط پایی سواحل اقیانوس آرام را می پوشانند و در نتیجه 21 نقطه ساحلی کاملاً آلوده شده اند.

رئیس جمهور پرو پدرو کاستیو از راپسول خواسته است که مسئولیت نشت نفت را بر عهده بگیرد و پس از بازرسی زمینی و هوایی در خطوط ساحلی آلوده غرامت بپردازد. وی از وضعیت بحرانی روز پنجشنبه گذشته (19 ژانویه) خبر داد. اما راپسول این اتهامات را رد کرد و گفت که مقامات نیروی دریایی پرو در مورد امواج غیرعادی سونامی هشداری ندادند.

آرواره ها، ماهی ها و پرندگانی که به دلیل آلودگی جان خود را از دست می دهند سواحل را پوشانده است و ماهیگیری در این منطقه اکنون ممنوع است و زندگی مردمی که در دریا زندگی می کنند را تحت تاثیر قرار می دهد.

قرار است در روزهای آتی گروهی از کارشناسان سازمان ملل به پرو سفر کنند تا وضعیت زیست محیطی و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن را ارزیابی کنند و توصیه هایی را به دولت پرو ارائه دهند و همچنین برای هماهنگی و مدیریت واکنش به بحران اقدام کنند.

علاوه بر تهدید محیط زیست دریایی، آلودگی ناشی از نشت نفت نیز سلامت ساکنان را به خطر می اندازد و وزارت بهداشت پرو نیز چادرهایی را برای ارائه خدمات بهداشتی به ساکنان برپا کرده است.

جمعه و شنبه گذشته (14 و 25 ژانویه) یک آتشفشان زیردریایی در جزیره تونگاتاپا، مهمترین جزیره تونگا فوران کرد و خسارات شدیدی به بار آورد. دولت تونگا چهارشنبه گذشته (29 ژانویه) اعلام کرد که این کشور جزیره ای از 16 ژانویه تا 13 فوریه (16 ژانویه تا 17 فوریه) در وضعیت اضطراری قرار دارد. فوران و سونامی باعث شد کشورهای همسایه شیلی و اکوادور هشدار سونامی صادر کنند، اما پرو این کار را نکرد.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما