کارت واکسن؛ فقط 500 هزار تومان!

[ad_1]

ماجرای فروش کارت دیجیتال واکسن کرونا ابعاد جدیدی به خود گرفته است. اگرچه وزارت بهداشت بر رسیدگی به این موضوع اصرار دارد، اما بررسی ها نشان می دهد این گروه سودجو همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. اینها افرادی هستند که اغلب با راه اندازی صفحه ای به نام «کووید-19» یا «کارت دیجیتال» یا «صدور کارت واکسن کرونا با تایید وزارت بهداشت» و صدور کارت دیجیتال برای هزینه آنها واکسینه شدند. کارت معتبر و قابل نمایش است و نشان دهنده دسترسی متخلفان به شبکه اصلی ثبت اطلاعات وزارت بهداشت است.

به گزارش همشهری، اگر متقاضی کارت دوز واکسن تزریق کند و دوز دوم نخواهد، نیمی از مبلغ را پرداخت می کند که 250 هزار تومان است. برای ثبت اطلاعات کافی است کارت ملی، سال تولد و شماره تماس کافی ارائه دهید، نوع تزریق واکسن نیز اختیاری است. این بدان معناست که متقاضیان می توانند هر واکسنی را که می خواهند اعلام کنند و روی کارت دیجیتال قرار داده شود. فعالیت این افراد در دنیای مجازی کاملاً تنظیم شده است. یعنی با وارد شدن به یکی از این صفحات می توانید به راحتی به سایرینی که در این زمینه فعالیت می کنند دسترسی داشته باشید. صفحات اغلب خصوصی هستند و تمامی اطلاعات در قسمت پیام و خصوصی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. با این حال، کلاهبرداری های گاه به گاه وجود دارد. پول گرفته شد اما کارتی صادر نشد. هدف این سودجویان همان مخالفان واکسن هستند که برای مسافرت یا سفرهای کاری نیاز به کارت واکسن دارند.

تا امروز 122 میلیون و 998 هزار و 520 دوز واکسن تزریق شده است و بر اساس اعلام اخیر مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، 23 مورد بی‌اهمیت است. مقدار این واکسن علیرضا رحیمونیا روز شنبه در نشست خبری با تایید این تخلف گفت: یکی از آنها با کمک یک خبرگزاری شناسایی شد.
همه اینها زمانی اتفاق افتاد که طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، حدود 8 میلیون نفر از گروه هدف واکسینه نشده بودند.

چه کسی متخلف است؟

همشهری 13 دی ماه در گزارشی با عنوان «میلیون‌ها درآمد حاصل از واکسیناسیون» از پشت پرده‌ای خبر داد که با تبلیغ واکسن‌های کرونا (داخلی و خارجی) برای فروش محصولاتش، تجارت بزرگی را آغاز کرده است. حتی پیشنهاد شده است که عده ای برای تبلیغ محصولات گیاهی مخالف واکسیناسیون به شرکت کنندگان در این تجمع ضد واکسن پول پرداخت کنند.

تجارت کرونا شبکه بزرگی را تشکیل می‌دهد، اما به گفته مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، فروش کارت‌های واکسن کرونا در دست ضد واکسن‌ها نیست. وی در ادامه به همشهری توضیح داد: نمی توان گفت که این موضوع لزوماً مربوط به واکسن است، کما اینکه این اقدام توسط افراد سودجو انجام شده است که به نفع شرایط فعلی تجارت می کنند.

این در حالی است که در گروه ضد واکسن نیز شاهد تبلیغات این افراد سودجو هستیم که می توانند در ازای دریافت پول برای این افراد کارت واکسن صادر کنند. وی گفت: برخی از کارت‌هایی که برای افرادی که واکسینه نشده‌اند، کارت اولیه و متصل به سامانه صدور کارت دیجیتال واکسن است و به نظر می‌رسد افرادی از وزارت بهداشت مرتکب تخلف شده‌اند. درگیر و پیگیری شد. قطعا با متخلفان این حوزه برخورد خواهد شد.» مسئولان وزارت بهداشت روز شنبه از شناسایی 23 نفر از افرادی که به صورت غیرقانونی کارت واکسن دریافت کرده بودند، خبر دادند، اما با بیان اینکه ارائه اطلاعات بیشتر درباره متخلفان باید تحقیقات تکمیلی شود، گفتند: برخی از آنها به سامانه دسترسی دارند و در میان آنها متخلف هستند. رسیدگی به آنها به زمان نیاز دارد.» اواسط آذرماه که رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اعلام کرد وزارت بهداشت در حال بررسی تمامی تخلفات احتمالی فروش کارت واکسن کرونا است، موضوع فروش کارت واکسن مجددا مطرح شد. .

به گفته علی شریفی زرچی، عده ای در شبکه های اجتماعی فروش کارت دیجیتالی واکسن وزارت بهداشت بدون واکسن را در ازای دریافت پول تبلیغ کرده اند. مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در حال بررسی جدی تمامی الگوهای تخلف احتمالی از جمله ثبت دو واکسن آسترازنا در روز برای یک نفر و ارائه فهرست کاربران ثبت‌کننده پرونده به حراست و نظارت و دانشگاه‌های علوم پزشکی این وزارتخانه است. دسترسی به ثبت واکسن نیز برای کارکنان رسمی بهداشت محدود خواهد شد. در تمامی موارد تخلف، هنگام ابطال دائم کارت دیجیتال واکسن، کاربر متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.

مناقصه مالی برای واکسن

مخالفان این واکسن از همه ابزارها برای جلوگیری از تزریق واکسن استفاده کرده اند. یکی از واکسیناتورها به همشهری گفت: هر روز بسیاری از افرادی که تمایلی به دریافت واکسن کرونا ندارند، اما نیاز به کارت دارند، می‌آیند و پیشنهاد می‌کنند که کارت واکسن را بدون واکسن پرداخت کنند.

وی که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به همشهری گفت: برخی می گویند 200 هزار تومان می دهند، فقط کارت واکسن بدهید، پیشنهاد داده شد اما قبول نکردیم. به گفته وی، تا زمانی که فرد واکسن را دریافت نکند، کارت واکسن منتشر نمی‌شود. ممکن است اطلاعات ثبت شود، اما وقتی نمی‌خواهند واکسینه شوند، اطلاعات باطل می‌شود. واکسیناتور می‌گوید اکنون ، با برخی سودجویی ها، کنترل بیشتر می شود و تخلفات کمتر رخ می دهد.

اخیراً شایعاتی مبنی بر صدور کارت واکسن در بانک اطلاعاتی واکسیناسیون منتشر شده و زمانی که افراد برای واکسیناسیون مراجعه می کنند، پس از ثبت اطلاعات و مشخصات، بدون خروج از واکسن و خروج از محل، کارت ملی و کارت واکسن دریافت می کنند.

رحیمونیا همچنین توضیح می دهد: کارت ملی فرد پس از واکسیناسیون صادر می شود و به دلیل تزریق واکسن عملا امکان تخلف وجود ندارد و چنین اقدامی اجتناب ناپذیر است. وی گفت: “در مورد کارت مهر نگرانی وجود ندارد زیرا در سیستم نیست و در صورت سوال، جعلی بودن آن شناسایی می شود.” متداول ترین پیگیری توسط ما و سازمان های نظارتی مربوط به اقداماتی است که بر ثبت کارت واکسن در سیستم های صدور کارت دیجیتال تأثیر می گذارد. ما در مراکز واکسیناسیون با این مشکل نداریم و مردم پس از تزریق کارت واکسیناسیون دریافت می کنند. برخی افراد سودجو از افرادی هستند که از طریق تبلیغات و صرافی اقدام به صدور کارت واکسن می کنند و برای شناسایی آنها اقدام می شود.

همشهری اواخر شهریور ماه گزارشی مبنی بر صدور کارت واکسن آسترازنکا از یک تا پنج میلیون تومان منتشر کرد. این گزارش حاکی است، جمعی از متخلفان و سودجویان با مراجعه به سامانه وزارت بهداشت، با اخذ مبلغ اقدام به تبادل اطلاعات واکسیناسیون فردی کردند.

اکثر متقاضیان افرادی هستند که قصد خروج از کشور را دارند اما با سینوفارم واکسینه شده اند. در عین حال، مسئولان وزارت بهداشت بدون انکار اصل موضوع، تغییر نوع و برند واکسن های تزریق شده برای صدور کارت های بین المللی را تخلف و جرم اعلام کردند. از سوی دیگر اعلام شد کلیه دسترسی به اطلاعات واکسن محدود به پایگاه‌های اطلاعاتی و افراد است و هرگونه تغییر در نوع واکسن تزریقی در پایگاه‌های اطلاعاتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی به راحتی قابل پیگیری است. با تکرار ماجرای دسترسی متخلفان به سامانه ثبت اطلاعات واکسن وزارت بهداشت، به نظر می رسد که نظارت بر این بخش نیاز به پیگیری جدی تری دارد.

[ad_2]

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما