چرا محصولات کشاورزی ایران بالی است؟

[ad_1]

فرارو- صادرات محصولات کشاورزی ایران از جمله سیب زمینی، هندوانه و زنگوله در یک ماه گذشته از ازبکستان، خلیج فارس و روسیه بازگشته است. چندی پیش رئیس اتحادیه بازرگانان حمل و نقل از بازگشت کیوی ایرانی از هند خبر داد. وی گفت: استاندارد کیوی ساخت ایران توسط هند تایید نشده است.

به گزارش فرارو، مصطفی دارایی نژاد یادآور شد: دقت غیرسمی باید به محصولات صادراتی محدود شود. وی معتقد است محصولات کشاورزی تولید داخل دارای نیترات و سایر سمومی است که در برداشت باقی می ماند.

همزمان با انتشار این خبر، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود از جای خود بلند شد و توپی را به زمین سازمان حفظ نباتات و سازمان ترویج پرتاب کرد.

مهدی حسینی عدم آگاهی کشاورزان از زمان مصرف سموم و انتخاب نوع مناسب سموم را موجب تولید محصولات کشاورزی و عدم تصویب این استانداردها دانست.

رئیس کمیسیون تحول صنعت و کشاورزی اتاق تهران نیز هفته گذشته درباره سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی داخلی گفت: قوانینی در مورد میزان استاندارد استفاده از سموم وجود دارد، اما اجرایی نشده است و محصولات کشاورزی که از مزارع آلوده برداشت شده و بدون کنترل مصرف می شوند.

بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران;  خطر پنهان شدن؟

سخت گیری جنبه رقابتی و سیاسی دارد!

دکتر وحیده مهدوی رئیس آزمایشگاه مرجع جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که اگر بقایای سموم برای محصولات کشاورزی مضر نیست چرا کشورهای دیگر محصولات ایرانی تولید می کنند؟ در گفتگو با فرارو وی گفت: در بین کشورهای دنیا، اتحادیه اروپا به ویژه آلمان به لحاظ رعایت این استانداردها سختگیری بیشتری برای صادرات محصولات کشاورزی دارد. علاوه بر این، ایالات متحده 10 تا 20 برابر بیشتر از استانداردهای ایران است. برای مثال اگر در ایران 1PPM را در نظر بگیریم، بر اساس 10PPM هستند. زیرا آمریکا به راحتی می تواند محصولات خود را صادر کند و به نظر می رسد این سخت گیری ها جنبه رقابتی و سیاسی دارد. زیرا بسیاری از شاخص های طراحی شده توسط ایشان در حوزه سلامت نیست.

وی افزود: کدکس (کمیسیون تنظیم مواد غذایی) در سال های اخیر گروه بندی هایی را بر اساس بسکتبال، عادات و رژیم های غذایی انجام داده است که در یک گروه مشابه یکدیگر هستند. از این رو، به دلیل این شباهت ها، ما و روسیه نیز در گروه D قرار داریم. همه ما از استانداردهای Codex در این زمینه پیروی می کنیم. کدکس بیان می کند که حداقل سطح سم در محصولات کشاورزی باید 0.05PM باشد. اما روسیه به جای در نظر گرفتن این 0.05PPM از استاندارد 0.01PPM استفاده می کند. روسیه اکنون در 30 محصول کشاورزی که دنبال می کنیم، آن را به 0.01PPM تغییر داده است. در این حالت، وقتی فلفل دلمه ای با استاندارد 0.05PPM تحویل داده می شود، بالاتر از شاخص است. پس محصول را تولید کنید.

وزارت جهادکشاورزی و نهادهای زیرمجموعه کار خود را انجام نمی دهند!

رئیس آزمایشگاه مرجع باقیمانده سموم در وزارت جهاد کشاورزی ادامه می دهد: در این صورت برای صادرات محصولات کشاورزی در مرحله اول باید مشخصات استاندارد کشور مقصد بررسی شود و بر این اساس سازمان حفظ نباتات به کشاورزان اطلاع دهد. استفاده صحیح از آفت کش ها یا قطع مصرف برخی سموم در برخی موارد توصیه می شود.

وی گفت: من به عنوان نماینده وزارت جهادکشاورزی چندین بار دیده ام که توپ از سوی سازمان غذا و دارو به زمین پرتاب شده است. اما واقعیت این است که وظیفه ما تولید محصولات سالم است. الان اتفاقاتی که افتاده تقصیر هر ارگان و نهادی از وزارت جهادکشاورزی است که به آن عمل نمی شود. چه هنگام پیشنهاد استفاده از آفت کش ها و چه برای نظارت؛ وظایف تعریف شده است و عموماً بر عهده سازمان حفظ نباتات و کلینیک گیاهپزشکی این سازمان است.

به گفته مهدوی، سازمان حفظ نباتات باید نظارت ها را افزایش دهد تا از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود.

رئیس آزمایشگاه مرجع باقیمانده آفت‌کش‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: وقتی محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی و خیار را ارزیابی می‌کنیم، می‌بینیم که همه این سموم بالاتر از این شاخص است و محصولات سالم هستند. اما از آنجایی که نمونه های خیار ممکن است 7 تا 8 نوع سم باقی مانده باشد و 7 تا 8 نوع از این سموم کمتر از حد مجاز باشد، اما در مجموع این سموم در دراز مدت می توانند مضر باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، فرارو با پزشکان و محققانی که نخواستند نامشان فاش شود، مصاحبه کرد. در سوال اول از او پرسیده شد چرا غلظت سموم در کشور همچنان ادامه دارد؟

محققان پاسخ دادند: کشورهای اروپایی سطح 1 مانند آلمان، فرانسه، انگلستان، اتریش و سوئیس، قبل از تعیین میزان سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی، دوز خاصی را برای هر سم برای مصرف کشاورزان تعیین کرده‌اند. و تمامی این مراحل زیر نظر سازمان قرنطینه و حفظ نباتات انجام می شود.

هدف این قوانین و مقررات حفظ سلامت انسان است. زیرا همه ما می دانیم که سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی وارد زنجیره غذایی انسان می شود. از این رو، قوانین سختگیرانه ای برای بقایای آفت کش های محصولات کشاورزی و محصولات داخلی وارداتی اعمال می شود.

علاوه بر این، کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی تحقیقاتی انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که سموم باقیمانده به سرعت در کبد انسان جمع می شوند. سموم در نهایت باعث ایجاد انواع بیماری ها از جمله پوست، دستگاه گوارش، عصبی، سرطان زا، تنفسی، تولید مثلی و غدد درون ریز می شوند.

از سوی دیگر، کشورهایی که سخت گیری های فراتر از استانداردها را اعمال می کنند، می دانند که اگر بر اساس همان استانداردها عمل کنند، شهروندانشان بیمار خواهند شد و همچنان با روند درمان مواجه خواهند شد. در نهایت مجبور شدند دو برابر هزینه درمان بپردازند. از این رو به موضوع پیشگیری توجه دارد تا سموم کمتری وارد چرخه غذایی شهروندان شود و در نتیجه از میزان بیماری های شایع کاسته شود.

چه سموم باقی مانده ما را تهدید می کند؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در سراسر جهان، باقی مانده آفت کش ها در محصولات کشاورزی باعث افزایش بیماری افراد مبتلا به این بیماری می شود و در مدت کوتاهی بدن به سموم انباشته شده پاسخ می دهد. در سالمندان سمومی که در میان مدت باقی می مانند مشکلات زیادی را برای آن ها ایجاد می کند. در نهایت، در دراز مدت، می توان گفت که افراد بیشتری با اثرات باقیمانده سموم تجمع یافته در کبد مواجه می شوند. زیرا متابولیسم و ​​دفع سموم در کبد اتفاق می افتد. بنابراین به نظر می رسد مشکل کبد چرب در ایران تا حدودی به تجمع سمومی که هنوز در محصولات کشاورزی در بدن وجود دارد مربوط باشد.

چرا محصولات کشاورزی ایران بالی است؟

اولین نکته این است که در ایران قوانین و مقررات سختگیرانه ای در خصوص نظارت بر سموم مصرفی در محصولات کشاورزی داخلی وجود ندارد. برای محصولات برگشتی از ایران مانند سیب، زنگوله، کیوی و … که در چند هفته گذشته توسط کشورهای دیگر بازگردانده شده است، برخی از مسئولان می گویند این جاسوسی علیه ایران و محصولات کشاورزی ما مشکلی ندارد. .

اما واقعیت این است که نهادهای مرتبط با این حوزه با طرح چنین ادعاهایی خواهان عدم تخریب و مصرف داخلی محصولات برگشتی هستند. در گام دوم، نظارت بر فرآیند تولید برای صادرات محصول مورد نظر را نمی‌خواهند. بنابراین اگر کسی می‌خواهد سیاست را به مشکل تبدیل کند، نمی‌خواهد در مورد مدیریت و نظارت خودش بپرسد. زیرا بحث سمومی که هنوز در محصولات کشاورزی وجود دارد یک موضوع سیاسی نیست و به سلامت انسان مربوط می شود.

در ایران بیشترین میزان سم در شمال کشور مصرف می شود. زیرا در آب و هوای مرطوب، کشاورزی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های باکتریایی و قارچی است و کشاورزان برای حفظ محصولات خود از سموم دفع آفات بیشتری استفاده می کنند. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که در این مناطق کشاورزان چند روز قبل از برداشت از سموم مختلف برای محافظت از محصول کیوی یا توت فرنگی استفاده می کنند تا بیماری پس از برداشت را کنترل کنند. این در حالی است که این اقدام در کشورهای دیگر و فقط در ایران انجام نشده است. از سوی دیگر نظارت جدی بر سمپاشی و ترویج مصرف سموم وجود ندارد و کشاورزان بر اساس تجربه خود سمپاشی و استفاده از سموم مختلف را انجام می دهند.

[ad_2]

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما