آیا کسری بودجه دولت کاهش می یابد؟

[ad_1]

فرارو- در حالی که در لایحه بودجه سال آینده، دولت کسری بودجه را حدود 300 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند تحقق 527 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی که بیش از 60 درصد افزایش می‌یابد، در وضعیت نامشخصی قرار دارد. با توجه به ادامه تحریم ها، کسری بودجه دولت در سال های آینده افزایش خواهد یافت.

به گزارش فرارو، سیاوش غیبی پور، کارشناس مالیاتی با اشاره به تلاش دولت برای افزایش درآمدهای جاری مالیاتی می گوید. فرارو وی گفت: به دلیل افزایش 61 درصدی درآمدهای مالیاتی، دولت تصمیم گرفت کسری بودجه را از طریق مالیات جبران کند، در شرایطی که اقتصاد ایران ظرفیت افزایش درآمدهای مالیاتی را ندارد، اما اگر این مالیات بخواهد تولید و حقوق مردم خواهد بود. مشمول مالیات شود.

وی افزود: از سوی دیگر دولت مبانی مالیاتی مانند خانه های خالی، املاک بالای 10 میلیارد تومان و خودروهای بالای یک میلیارد تومان را در این بند لحاظ کرده است و تا رسیدن به آن همچنان نیاز به بازنگری دارد. در این راستا، اخذ مالیات از مسکن خالی در این راستا، وزارت راه و شهرسازی اطلاعات مسکن را از طریق سامانه ملی املاک و مسکن در دو مرحله در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده است، اما اینکه آیا اطلاعات و کیفیت آن آنها می توانند زیاد باشند یا نباشند به عوامل مختلفی بستگی دارد.

افزایش کسری بودجه دولت؛  آیا باید منتظر موج جدید تورم باشیم؟آیا کسری بودجه دولت کاهش می یابد؟
مرتضی عزتی استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفتگو با فرارو وی با علم به اینکه کسری بودجه دولت در سال آینده همچنان قابل توجه خواهد بود، گفت: با توجه به نتایج مالیاتی که دولت در بودجه سال آینده در نظر گرفته و پیش بینی افزایش 60 درصدی آن با شرایط فعلی غیرممکن به نظر می رسد. در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی که در ایالت پیش می‌آید، نمی‌تواند مالیات بیشتری را از بخش تولید دولتی مطالبه کند و نمی‌تواند مالیات بیشتری از کارمندان و کارگران از افزایش حقوق دریافت کند. در نهایت به 30 درصد می رسد.

عزتی افزود: اکنون اقتصاد کشور با تورم در رکود است که دریافت درآمد مالیاتی را نسبت به آن در بودجه بسیار دشوار می کند و به طور کلی می توان گفت با توجه به افزایش تورم در نهایت 30 40 مالیات می تواند با افزایش همراه باشد، اما نرخ رشدی که دولت تعیین می کند قطعا دست نیافتنی است.

وی با بیان اینکه دولت باید علاوه بر دریافت مالیات راه های دیگری را برای جبران کسری بودجه در نظر بگیرد، گفت: یکی از راه هایی که همواره بر آن تاکید شده تولید دارایی ها و اموال دولتی است اما دولت به دلیل ناکارآمدی در بدنه نمی تواند. مزایای دارایی ها در حالی که دولت ها در سرتاسر دنیا شبیه هم هستند و این مختص نهادهای دولتی در ایران نیست، بنابراین تولید دارایی های دولتی نمی تواند بخش قابل توجهی از مخارج دولت را پوشش دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: فروش اموال مازاد دولت یکی دیگر از راهکارهای غیرتورمی است که می تواند کسری بودجه را جبران کند، اما به دلیل اینکه برخی از مدیران دولتی مانع از واگذاری اموال و دارایی های مازاد می شوند، این موضوع همیشه با چالش های زیادی مواجه است، حتی اگر این اموال مازاد موجب هنگفتی شود. سال‌ها برای دولت هزینه می‌کند، اما مدیران دولتی تمایلی به فروش ندارند.

عزتی ادامه داد: در حالی که بسیاری از این املاک برای دولت استفاده نمی شود، اما در بسیاری از موارد با مقاومت دولت و سایر نهادها، دارایی ها واگذار نمی شود، اما جبران کسری بودجه از این طریق می توان گفت. بهترین گزینه.” تامین مالی مخارج دولت بدون افزایش تورم.

این استاد دانشگاه گفت: فروش اوراق دولتی یکی دیگر از مواردی است که برای جبران کسری بودجه دولت طی چند سال گذشته استفاده می شود اما به دلیل اینکه دولت سقف فروش اوراق را از 132 به 88 هزار میلیارد تومان کاهش داده است. سال‌ها، به نظر نمی‌رسد این راهکار به‌طور کلی بتواند کسری بودجه را برطرف کند، طبیعتاً در چنین شرایطی کسری بودجه دولت تشدید می‌شود و برای جبران این موضوع، دولت باید با استقراض از بانک‌های مرکزی و چاپ پایه‌های پولی را افزایش دهد. پول و افزایش تورم در جامعه.

عزتی افزود: اما در این صورت این امید وجود دارد که دولت بتواند با رفع تحریم ها و تصویب برجام نفت بیشتری بفروشد و از سوی دیگر دولت ممکن است درآمدهای مالیاتی و سایر ردیف های درآمدی را به این صورت برآورد کند. می تواند آنها را با افزایش فروش نفت پوشش دهد.» بنابراین احیای برجام می تواند راه میانبری برای دولت برای کاهش کسری بودجه واقعی باشد، در صورتی که کسری بودجه جاری با بودجه جاری و با فرض عدم رفع تحریم ها باقی بماند.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما